Is jouw webshop klaar voor de kerstpiek?

Afgelopen week hebben we al te maken gehad met Black Friday en Cyber Monday, de drukste dagen in de Verenigde Staten waar het gaat om online shoppen. Nederlanders zijn iets trager met het doen van hun online kerstboodschappen. Volgens de jaarlijkse Adobe Digital Index wordt de piek hier op woensdag 10 december verwacht. True sprak met een aantal webwinkels over hoe zij zich hebben voorbereid op de kerstdrukte.

Kersthoppen piekdag

De voorspellingen geven aan dat we op 10 december met z’n allen rond de 117 miljoen euro gaan uitgeven. Waarom zijn Black Friday en Cyber Monday in Nederland niet de drukste dagen qua online shoppen? Volgens Emerce kan een goede reden zijn dat de Nederlandse webwinkels het hele jaar door betrouwbare leveranciers zijn, waardoor we het vertrouwen hebben dat alles op tijd, voor de kerst, in huis is.

De webwinkels die we hebben gesproken, zien in de afgelopen maanden dan ook een toename in het aantal bezoekers.

Megekko.nl: “In de aanloop naar het einde van het jaar zien wij vanaf september een aanzienlijke stijging in de bezoekersaantallen. Vanaf 1 september tot nu hebben we 27% meer bezoekers!”

Ook Jeroen Romate van fashcom.nl, onder andere bekend van Boxers.nl, Sokken.nl, Zwembroeken.nl, TheBagStore.nl, ziet een toename: “De toename verschilt enorm per productcategorie (en in ons geval dus per webshop). Bij ons is de grootste uitschieter Sokken.nl, waar we over de hele maand genomen een verdubbeling in verkeer zien en op piekdagen vier tot vijf keer het normale dagelijkse volume. Sokken zijn natuurlijk ook een veelgevraagd en –gegeven cadeautje met de feestdagen. Bij onze shop Zwembroeken.nl zien we nauwelijks een stijging, wat gezien de temperaturen ook niet zo gek is.”

Zijn de webshops klaar voor de drukte?

Als webwinkel is het van belang om tijdens deze piekdrukte je zaken goed op orde te hebben. Consumenten maken hun online bestelling eerder af als zij te maken hebben met een snelle, goede en intuïtieve website.

Jeroen Romate van fashcom.nl: “Onze servers zijn zo ingesteld dat we die bezoekersstroom aankunnen zonder aanpassingen te doen. Daarnaast zorgen we ervoor dat we in de maanden november en december (tot de kerst) geen technisch ingrijpende aanpassingen doen op de websites als deze niet noodzakelijk zijn. Zo proberen we dus al in oktober de laatste aanpassingen te doen, zodat we technisch helemaal klaar zijn voor de toename in verkeer en orders.”

De website megekko.nl heeft er alles aan gedaan om de snelheid van zijn website op peil te houden, ook met extra bezoekers: “We kunnen met onze dedicated virtual server gemakkelijk extra capaciteit inschakelen als dit nodig blijkt te zijn. Daarnaast is het met de verwerking van orders erg belangrijk dat dit zo soepel mogelijk verloopt. Wat geautomatiseerd kan worden, automatiseren we dan ook graag. Zo werken onze orderpickers met handheldscanners, zodat ze altijd de ideale looproute pakken bij het verzamelen van orders. Om foutloos in te pakken, moeten artikelen gescand worden; hierdoor kan er geen incomplete of verkeerde zending worden verzonden, het systeem geeft zonder een volledige of bij een onjuiste scan geen adreslabel.”

Geoptimaliseerde webshop-hosting

Er zijn veel verschillende hostingvormen waarmee het voor een webshopeigenaar lastig kan zijn om een goede keuze te maken welke hostingpartner hen echt helpt om de juiste configuraties toe te passen. Een van de belangrijkste punten waar je als webwinkeleigenaar rekening mee moet houden, is dat de software op de servers is afgestemd op de de e-commerce applicatie of -CMS waar de webwinkel op draait. Sommige e-commerce CMS’en hebben zoveel features dat ze veel druk leggen op de systemen. Het is dan ook belangrijk om webontwikkelaars en de hostingprovider intensief samen te laten werken om ervoor te zorgen dat deze features ook blijven presteren zonder dat er enorm veel servercapaciteit ingekocht hoeft te worden.

Mobiel verkeer

Jeroen Romate geeft aan dat het verkeer dit jaar afkomstig van mobiele telefoons enorm stijgt en daar moet je als webshopeigenaar goed op inspelen: “Het verkeer van met name mobiele telefoons zien we nog steeds enorm stijgen, terwijl de groei van het verkeer van tablets echt aan het afvlakken is. De conversie uit mobiel verkeer ligt – in ieder geval bij ons – nog wel een heel stuk lager dan het verkeer van tablet of desktop. Daar is uiteraard nog voor veel partijen werk aan de winkel; voor onszelf maar ook voor bijvoorbeeld de payment providers.”

Is jouw webshop op orde?

Je kunt met een paar eenvoudige handelingen je webshop optimaliseren voor grote bezoekersstromen. Check de 5 tips van Olaf van Veen van True waarin een aantal controle aspecten staan om de stroom aan bezoekers de aankomende weken aan te kunnen.

Kilian Drewel
Product Marketeer Cloud & Infra

schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste blogs van True elke twee weken in je mail

Cloud - 10.02.2015

We komen het maar al te vaak tegen, er komen meer bezoekers naar een webshop en de webwinkel is niet goed of helemaal niet meer bereikbaar. Zonde, dat kost je klanten en dus omzet. Zeker tijdens de zogenoemde piekmomenten hebben veel online shops het zwaar. Black Friday, Cyber Monday, Kerst en binnenkort Valentijnsdag zijn de […]

Cloud - 15.01.2019

23 en 24 januari 2019 is het zover. Dan vindt voor de 13e keer een van de grootste e-commerce events van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen. Ook dit jaar belooft de e-commercebeurs veel goeds met inspirerende sprekers, exposanten en actuele trends & ontwikkelingen. Deze 11 e-commerce trends verwacht ik tegen te komen op de […]

Cloud - 04.12.2018

November en december zijn bij uitstek de maanden dat webshops veel te verduren krijgen. Zo staan Black Friday en Cyber Monday voor de deur en is vrijwel de hele decembermaand een drukke periode. Hoe kun je je als webshop voorbereiden op drukke dagen? Wij geven 5 webshop hosting tips die je direct toe kunt passen […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief