Het traditionele webbureau verdwijnt

Hostingprovider technologiepartner nummer één van bureau nieuwe stijl

PERSBERICHT

Amsterdam, 19 augustus 2014 – Het traditionele webbureau verliest in rap tempo terrein. Verreweg de meeste Nederlandse webbureaus profileren zich tegenwoordig als fullservice-bureau. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat onlangs in opdracht van managed hostingprovider True is uitgevoerd door marktonderzoekbureau The METISfiles. Hostingproviders blijken de belangrijkste technologiepartners van de bureaus nieuwe stijl te zijn, terwijl gebrek aan gekwalificeerd personeel als de voornaamste belemmering voor groei wordt gezien.

Marktverkenning

The METISfiles heeft vastgesteld dat er op dit ogenblik minstens vierhonderd webbureaus in Nederland actief zijn, die gezamenlijk een omzet van tenminste 550 miljoen euro per jaar genereren. Het onderzoek is gehouden onder 368 van deze Nederlandse webbureaus. In totaal hebben 108 respondenten (29%), verdeeld over 96 bureaus, de vragenlijst ingevuld. Bijna alle respondenten hebben een managementfunctie (87%), het gros daarvan is CEO (58%). Driekwart van de onderzochte bureaus (74%) telt meer dan tien medewerkers. Van alle bureaus met een omzet van meer dan één miljoen euro per jaar heeft eenderde (34%) zijn medewerking verleend.

Fullservice trending

Het aantal webbureaus dat het predikaat ‘fullservice’ draagt, is de laatste jaren sterk gegroeid. Tweederde van de webbureaus ziet zichzelf inmiddels als fullservice-bureau, eenderde als gespecialiseerd bureau. Een fullservice-webbureau is een bureau dat ten minste twee van de volgende drie disciplines beheerst: strategie & concept, design & functioneel ontwerp en realisatie. Dé reden voor organisaties om zich geen fullservice-webbureau te noemen, is dat de focus op web- en applicatieontwikkeling ligt. 56% van de respondenten is van mening dat een duidelijke keuze voor specialisatie of fullservice de enige kans op overleving biedt binnen de sector.

Groei belemmerd door tekort aan gekwalificeerd personeel

Maar fullservice hoeft nog niet te betekenen dat een webbureau álles zelf doet. Strategie en webontwikkeling houden de bureaus graag in eigen hand: deze disciplines zorgen immers voor het onderscheidend vermogen. Hosting, serverbeheer en social media worden daarentegen veelvuldig uitbesteed. Daarnaast blijken webbureaus vooral elkaar als concurrenten te beschouwen. Ontwikkelaars van mobiele apps worden nog niet als grote tegenstrevers gezien. Hetzelfde geldt voor IT-bedrijven met een internetspecialisatie. Een tekort aan gekwalificeerde medewerkers wordt als sta-in-de-weg voor verdere groei ervaren.

Managed hosting

Hostingproviders zijn de belangrijkste technologiepartners van Nederlandse webbureaus. Vooral bij fullservice-bureaus is dat het geval (42%). Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk leveranciers van CMS-pakketten en aanbieders van wereldwijde digitale platforms, zoals Google en Microsoft. 71% van de webbureaus heeft een of meer vaste hostingpartners, 60% zegt het liefst met één hostingpartner samen te werken. Managed hosting is de populairste dienst die wordt afgenomen (59%), PaaS de minst populaire (23%).

Criteria voor keuze hostingprovider

Beperkte kennis naar aanleiding van een specifieke klantvraag, onvoldoende flexibiliteit en proactiviteit en gebrek aan verantwoordelijkheid met betrekking tot de uptime worden beschouwd als de belangrijkste pijnpunten in de dienstverlening van hostingpartners. 53% van de respondenten vindt het bovendien van belang dat de eigen ontwikkelaars zo weinig mogelijk tijd aan hostingonderhoud kwijt zijn. Doorslaggevende criteria op basis waarvan webbureaus een hostingprovider selecteren, zijn: het actief aanpakken van de mogelijke oorzaken van het niet beschikbaar zijn van applicaties en websites, het signaleren van de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen en het uit de weg ruimen van de oorzaken van een eventuele prestatievermindering.

Lees meer over het onderzoek op Emerce.

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat digital agencies voor hun opdrachtgevers een steeds grotere rol spelen in de strategie om digitale transformatie te versnellen. Customer experience, klantinzicht en online […]

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: aantrekken gekwalificeerd personeel is grootste belemmering voor groei  PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat strategie in de dienstverlening van digital agencies een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer […]

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: specialisatie steeds belangrijker bij digital agencies  PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True laat zien dat Nederlandse organisaties te weinig kennis hebben hoe zich digitaal te transformeren. Opdrachtgevers verwachten steeds vaker dat digital agencies hierin een strategische rol spelen. Volgens […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.