Oprichter Yuri Visser: "Historiek verbindt geschiedenis en actualiteit op een frisse manier"

De website Historiek fungeert als online nieuwsmedium voor alle mensen met een brede belangstelling voor historie. Het motto van Historiek is: omdat we ook van gisteren zijn.

Historiek is rond 2008 opgericht door Yuri Visser, die met zijn journalistieke achtergrond de site dagelijks vanuit zijn kantoor in Ermelo bijwerkt. Wekelijks verschijnen tussen de 50 en 60 nieuwe artikelen op de website. Korte nieuwsberichten schrijft Yuri Visser zelf. Daarnaast schrijven gastauteurs ook redactionele stukken voor de site. “Historiek fungeert steeds meer als een platform”, zegt Yuri Visser. “Ook uitgevers gebruiken Historiek om nieuwe boeken onder de aandacht te brengen.” De site draait op WordPress en Yuri Visser is vanuit veiligheidsoogpunt de enige persoon die het CMS bijwerkt met nieuwe artikelen.

De meeste artikelen op Historiek hebben een link met recente nieuwsontwikkelingen. “Historiek verbindt geschiedenis en actualiteit op een frisse manier”, zegt Yuri Visser. Daarnaast plaatst Historiek ook artikelen die niet gerelateerd zijn aan de actualiteit. “Je kunt dan denken aan een biografie van een historisch persoon. Dat zijn artikelen die niet veranderen en duurzaam verkeer naar de site blijven trekken. Zo hoeven we steeds minder te doen om veel bezoekers te krijgen.”, verduidelijkt Yuri Visser.

Hoge bezoekersaantallen en piekverkeer

Historiek trekt tegen de 150.000 unieke bezoekers per maand. In 2014 bezochten ruim één miljoen unieke bezoekers de site. In de praktijk komt het voor dat berichten worden opgepakt door andere online nieuwsmedia en dat zorgt geregeld voor flinke pieken in het bezoekersverkeer. Yuri Visser: “Soms zijn er honderden bezoekers tegelijkertijd op onze site. Dat is piekbelasting, maar het managed hostingplatform van True kan deze toestroom van bezoekers moeiteloos verwerken. True zorgt ervoor dat onze site stabiel blijft draaien.”

Historiek verdient geld via banners en links op de website. “De bezoekers van Historiek zijn boekenlezers. Via het partnermodel met Bol.com verdienen we ook geld en daarnaast maken we zelfstandig afspraken met uitgevers. We hebben ook een eigen winkel.”

In het voorjaar van 2015 werd Historiek klant bij True. Hoe bevalt de samenwerking? “Ik weet wel wat van hostingtechniek, maar als problemen zijn, dan wil ik wel met mijn gewone werk bezig blijven. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Als er een keer een technische issue is, dan staan ze voor je klaar. Daarom ben ik blij met True. Ze denken inhoudelijk met ons mee.”

“Toen we pas naar True waren overgestapt, kregen we te maken met een hoge pageload op onze website. Na onderzoek door True bleek er voortdurend tijdelijke bestanden werden weggeschreven naar een locatie die ik niet kon zien. Het probleem had True binnen een kwartier opgelost. Ik kreeg goede inhoudelijke feedback van True. Dit is precies wat ik zoek. Mensen met verstand van managed hosting die weten waar ze moeten zoeken en monitoren. De sterke punten van True? De expertise op het gebied van managed hosting. Ze kijken met je mee als er een probleem is en zetten je op het goede spoor. “

Bron: True verzorgt managed hosting voor online nieuwsmedium Historiek

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

Hosting - 16.12.2015

Online nieuwsplatform ThePostOnline biedt nieuws en opinies en is met ruim 700.000 maandelijkse bezoekers een succesvolle site. ThePostOnline is voortgekomen uit DeJaap, opgericht door Bert Brussen. DeJaap zelf was ontstaan als reactie op opiniesite Joop.nl, een initiatief van de VARA onder leiding van Francisco van Jole. De site wordt geleid door Bert Brussen en Bas […]

Hosting - 08.10.2015

In 2002 is Gert-Jan Lasterie op zijn studentenkamer Flabber begonnen. “In die tijd ontving ik heel vaak via e-mail leuke linkjes en filmpjes. Een groot deel daarvan kende ik vaak al. Daarom besloot ik op een gegeven moment al die linkjes en filmpjes op een centrale plek te verzamelen. Dat was de start van de […]

Hosting - 05.01.2016

Lubbers De Jong is een Amsterdams pr- en communicatiebureau dat diensten levert op het gebied van merkcommunicatie en contentmarketing. Bij het bedrijf zijn vijftien vakspecialisten werkzaam. Onno Louwen, werkzaam bij Lubbers De Jong als communicatieadviseur: “We richten ons op bedrijven die met innovatie en technologie bezig zijn. Onze eigen dienstverlening is de afgelopen jaren sterk […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.