5 webshop hosting tips tijdens decemberdrukte

Webshop hosting tips om piekverkeer tijdens december drukte op te vangen
Webshop hosting tips om piekverkeer tijdens december drukte op te vangen
Home / Blog & Nieuws / Cloud / 5 webshop hosting tips tijdens decemberdrukte

November en december zijn bij uitstek de maanden dat webshops veel te verduren krijgen. Zo staan Black Friday en Cyber Monday voor de deur en is vrijwel de hele decembermaand een drukke periode. Hoe kun je je als webshop voorbereiden op drukke dagen? Wij geven 5 webshop hosting tips die je direct toe kunt passen voor het opvangen van online pieken rond de decemberdrukte.

De allerbeste prestaties voor uw webshop? Bezoek onze webshop hosting pagina: true.nl/ecommerce. 

1. Maak aanbiedingenpagina’s zo statisch mogelijk

Webshops hebben vaak bijzondere aanbiedingen, waarvan ze weten dat deze veel traffic zullen genereren.

Zorg ervoor dat deze webpagina’s statisch zijn opgebouwd, of in ieder geval dat er zo weinig mogelijk acties uitgevoerd hoeven te worden. Regel dat de pagina éénmalig ‘gerenderd’ wordt, zodat de pagina zonder verdere acties kan worden uitgestuurd.

Daarnaast is het aan te raden om statische elementen, zoals afbeeldingen, zoveel als mogelijk te cachen. Hier zijn diverse cachingtechnologieën voor, zoals Redis of Varnish-cache.

2. Stuur e-mails in fases voor verdeling van webwinkel bezoekers

Webshops in Nederland kunnen steeds meer bezoekers per dag bedienen, ze zijn hier over het algemeen goed op ingericht.

Als echter alle bezoekers tegelijk komen, kunnen webwinkels in de problemen komen. Probeer daarom om de bezoekers tijdens de piekdagen verdeeld over de dag binnen te laten komen. Een manier om dat te bereiken, is door bijvoorbeeld e-mailcampagnes gefaseerd te versturen.

Zo voorkom je dat een groot deel van de ontvangers direct op de link klikt zodra zij die e-mail ontvangen, en kun je het bezoekersverkeer op de webshop wat verdelen.

3. Stem back-upschema’s af op de minst drukke tijden

Een webwinkeleigenaar wil natuurlijk data van producten en klanten naar een externe locatie wegschrijven als back-up. Deze back-upprocessen kosten echter wel rekenkracht.

Deze rekenkracht is tijdens de piektijden hard nodig om de bezoekers goed te bedienen. Door de back-upschema’s van te voren te controleren en zo nodig aan te passen, wordt de rekenkracht tijdens pieken zoveel mogelijk gebruikt waar het voor nodig is: bezoekers bedienen.

4. Database tweaken voor constante prestaties

Webshopbezoekers klikken op producten en maken een account aan. Wanneer ze weer inloggen op hun account wordt hun profiel opgevraagd in een database.

De manier waarop de data in de database wordt opgeslagen en hoe er wordt gezocht in de database is essentieel voor de prestaties.

Zoekopdrachten die er langer dan 2 seconden over doen, zijn voor veel bezoekers onacceptabel. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de webbezoeker dan snel weer weg is, misschien zelfs naar de concurrent.

Stel je voor dat verschillende data moet worden opgevraagd en zoekopdrachten duren zo lang dan is het voor die ene bezoeker al traag. Heb je honderden of duizenden bezoekers op je website dan loopt de rij nog meer op.

Zorg daarom voor een ‘slanke’ database door een databasespecialist te laten kijken naar de opzet, rijen en tabellenstructuur en naar de efficiëntie in zoekopdrachten. Hiermee kunnen aanzienlijke prestatiewinsten worden gehaald.

5. Bespreek mogelijke websitescenario’s met ontwikkelaars en hostingprovider

Laat de personen die de website of webwinkel moeten laten presteren met elkaar praten.

Laat ze bekijken welke scenario’s er mogelijk zijn wanneer het druk wordt en hoe dit kan worden aangepakt, en door wie. Zo weten alle betrokken partijen wat ze moeten doen in welke situatie.

Met als uiteindelijk doel om de website of -shop direct weer naar het gewenste niveau te brengen en de bezoeker zijn aankopen kan blijven doen.

Lees ook de complete gids over managed hosting

 

Dit artikel werd voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2019.

True Ligan
Managed hosting sinds 2000