"Flabber is al meer dan twaalf jaar enorm populair onder jonge mannen"

In 2002 is Gert-Jan Lasterie op zijn studentenkamer Flabber begonnen. “In die tijd ontving ik heel vaak via e-mail leuke linkjes en filmpjes. Een groot deel daarvan kende ik vaak al. Daarom besloot ik op een gegeven moment al die linkjes en filmpjes op een centrale plek te verzamelen. Dat was de start van de website Flabber. Het idee was overigens helemaal niet om een grote site te gaan maken. Ik wilde in de eerste plaats leren hoe het in zijn werk gaat om een site te maken.”

Gert-Jan Lasterie: “Ik kreeg steeds meer lol in het onderhouden van de site. De uitdaging was natuurlijk om zoveel mogelijk mensen naar de site te trekken. Ik kwam erachter dat er een blogscene bestond. Veel mensen waren actief op dit gebied en er bestonden ranglijsten met bezoekersaantallen. Ik begon steeds meer energie te steken in het leuker en beter maken van de site. Ook begonnen mensen zich aan te melden als vrijwilliger om Flabber groot te maken. Op een gegeven moment hadden we 150 mensen die ons hielpen. Dat waren moderators maar ook developers, die de site verder ontwikkelden.”

Als student had Gert-Jan Lasterie een internetaansluiting via de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Via dit abonnement kon ik de eerste versie van Flabber hosten. Maar op een gegeven moment werd de site te groot voor dit studentenabonnement. Een vriend had een glasvezelaansluiting in zijn studentenflat. De uploadsnelheid was maar liefst 10 Mbit/sec. Dat was heel wat, want we spreken over het jaar 2002. Onder zijn bed lag een computer, die fungeerde als webserver voor mijn site, waarop veel video’s waren gehost. Dataverkeer was in die tijd nog prijzig en daarom waren er nog niet zoveel videosites. YouTube bestond nog niet. Flabber kreeg steeds meer bezoekers en de glasvezelverbinding met een uploadsnelheid van 10 Mbit/sec zat op bepaalde momenten helemaal vol. Toen de mailserver van de universiteit slecht bereikbaar begon te raken, bleek uit onderzoek dat de webserver onder het bed van de studievriend de boosdoener was. Toen moest ik noodgedwongen stoppen met de site.”

“Ik kreeg een hoop reacties van onze vaste bezoekers die vonden dat we een oplossing moesten bedenken, omdat ze hun favoriete site niet wilde missen. Ik kreeg aanbiedingen van mensen die de hosting van de site wilden sponsoren. Ik heb toen een hostingaanbieder gekozen en dat was overigens geen True. De hosting had de nodige voeten in de aarde, want we groeiden onstuimig hard. We hadden maandelijks meer capaciteit nodig en dat kostte geld. We moesten dat betalen van advertentie-inkomsten, maar dat lukte in die tijd nog niet echt goed. De advertentiemarkt was toen nog heel onvolwassen. We verdienden daarmee hooguit een paar honderd euro per maand. Dat was gewoon niet genoeg. Met hangen en wurgen bleef Flabber overeind. Maar op een gegeven moment zaten we op twee miljoen unieke bezoekers per maand en dat bood toch mogelijkheden.”

“Daarom dachten we: we moeten het nu goed aanpakken. We zijn op zoek gegaan naar een investeerder en toen we die gevonden hadden, hebben mijn compagnon Paul Opgenhaffen en ik een bedrijf opgericht. De investeerder heeft ons de mogelijkheid geboden om alles goed neer te zetten. We zijn ook op zoek gegaan naar een goede webhoster die met ons kon meegroeien. Zo zijn we bij managed hostingaanbieder True terechtgekomen.”

1,1 miljoen unieke bezoekers per maand

Momenteel bestaat de redactie van Flabber uit drie vaste krachten. Sander Kersten is werkzaam als managing director bij Flabber. Soms maakt hij ook content voor Flabber. Hij werkt samen met Dennis Mons (blogger en presentator) en Bart-Jan de Brouwer (producer en presentator). Af en toe worden ze ondersteund door een stagiair. Oprichter Gert-Jan Lasterie heeft inmiddels een vaste baan bij Coolblue als Manager Social Media Content & PR en is net als zijn partner Paul Opgenhaffen nog nauw betrokken bij Flabber.

De site Flabber mag een succes worden genoemd. Momenteel hebben ze ruim 1,1 miljoen unieke bezoekers per maand. GeenStijl en Dumpert zijn de belangrijkste concurrenten van Flabber. “Wij brengen entertainment en voegen daar altijd iets aan toe. Context, een stukje internetcultuur, dat soort dingen. We willen laten zien wat er in de wereld te koop is. Maar altijd vanuit een positieve insteek.”, benadrukt Sander Kersten. “Flabber.nl al meer dan twaalf jaar enorm populair onder jonge mannen”, vult oprichter Gert-Jan Lasterie aan.

Sander Kersten: “Onze doelgroep is overwegend mannelijk. Zeventig procent is tussen de 18 en 35 jaar. Onder de 18 proberen we nieuwe aanwas te vinden. Boven de 35 jaar zit ook nog achttien procent. Onze bezoekers bekijken gemiddeld vier pagina’s per bezoek.” Flabber heeft te maken met pieken in het bezoekersverkeer. “Doordeweeks zie je tijdens de pauzes pieken in de bezoekersaantallen. Vanaf vier uur ’s middags zie je ook het bezoek toenemen. Vermoedelijk hebben mensen dan meer behoefte aan verstrooiing. Daarnaast zien we in de avonduren ook grote pieken in het bezoekersverkeer. Het managed hostingplatform van True kan deze grote bezoekersaantallen moeiteloos verwerken.”

De website van Flabber draait op Drupal en het design van de site is onlangs nog onder handen genomen door internetbureau Onstuimig. De nieuwe site is op 1 maart 2015 live gegaan. Sander Kersten: “De vorige site van Flabber was heel erg druk qua kleuren en interface. De huidige site is ontzettend slank en mobielvriendelijk. De site heeft een korte laadtijd en werkt op een smartphone supersnel. Overdag kijkt 60 procent via desktop naar Flabber. Veertig procent bekijkt de site op een mobiel. Buiten kantoortijden bekijken meer mensen de site op hun smartphone.”

“Die jongens van New Kids zijn ook bij ons begonnen” 

Op de site staan veel video’s, waarvan een gedeelte is gehost bij managed hostingaanbieder True. Dat zijn voornamelijk video’s van de eigen producties. Sander Kersten: “Buitenbeeld is een bekende serie van ons die we zelf maken. Die jongens van New Kids zijn ook bij ons begonnen. We plaatsen ook extern videomateriaal op onze site. Soms maken we een afspraak met de maker een video, waarbij we de inkomsten delen. We halen inkomsten uit prerolls, dat zijn commercials die je ziet voordat het filmpje start. Als je een miljoen unieke bezoekers per maand hebt, dan ben je een serieuze partij voor adverteerders.”

Naast Flabber beheren ze nog een andere site: Endandit.nl. Gert-Jan Lasterie: “We merkten op een gegeven moment dat een deel van onze doelgroep Flabber begon te ontgroeien en meer interesse kreeg in zaken als technologie en wetenschap. Voor deze groep hebben we rond 2007 Endandit.nl opgezet. Het is een site gericht op een wat serieuzer publiek.”

Wat zijn de sterke punten van True? Gert-Jan Lasterie: “De medewerkers van True beschikken over veel kennis. Ze zijn vriendelijk, reageren snel en adequaat. True is flexibel en denkt mee met de klant.” Ook Sander is tevreden over de samenwerking met managed hostingaanbieder True. “Ik ben zelf niet zo’n technische man. Je maakt weleens mee dat iets niet werkt. Ik maak weleens een ticket aan terwijl de fout niet bij True ligt. Maar in dat geval krijg ik altijd een vriendelijk antwoord. De samenwerking ervaar ik als heel prettig.”

Bron: True verzorgt de managed hosting van de websites Flabber.nl en EnDanDit.nl

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

Hosting - 16.12.2015

Online nieuwsplatform ThePostOnline biedt nieuws en opinies en is met ruim 700.000 maandelijkse bezoekers een succesvolle site. ThePostOnline is voortgekomen uit DeJaap, opgericht door Bert Brussen. DeJaap zelf was ontstaan als reactie op opiniesite Joop.nl, een initiatief van de VARA onder leiding van Francisco van Jole. De site wordt geleid door Bert Brussen en Bas […]

Awards - 13.04.2016

Nieuwsmedium Emerce publiceert elk jaar de Emerce100, waarin de beste e-business bedrijven van Nederland staan vermeld. True staat in 2016 in de categorie shared en managed hosting op de eerste plaats en dat is een resultaat waar we enorm trots op zijn!  Voor de samenstelling van de Emerce100 hebben 650 lezers meegedaan aan het onderzoek. […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.