Achter de schermen bij webshop Gefelicitaart.nl

Achter de schermen bij gefeliciTAART

Wie zijn toch die klanten achter de schermen? In ‘Achter de schermen‘ zoeken we het uit. We gaan op bezoek bij bijzondere klanten die bijzondere dingen doen. Vandaag: gefeliciTAART.nl.

Gistgeur en zoetigheid

Op een klein industrieterrein ergens in Sloterdijk stonden we voor een deur zonder klinker. Achter het raam zag je iemand werken, maar die leek ons niet op te merken. Na veelvoudige pogingen om aan te bellen bleek er uiteindelijk een trappetje te zijn naast de laad- en losdocks.

We kwamen binnen in een grote ruimte waar een klein aantal broodkarren klaarstond voor de export. Het rook er naar gist en een vleugjes zoetigheid.

Wie bij gefeliciTAART.nl voor vijven besteld, krijgt de bestelling de dag daarna gegarandeerd binnen, wist Martijn, marketeer bij de taartenwebshop, ons te vertellen. Geen kleine opgave voor de populaire taartenwebshop waarbij je keuze hebt uit ruim 120 lekkernijen: van slagroom- tot marsepeintaart, van petitfours tot magic muffins. De gemiddelde smulpaap kijkt z’n ogen uit in de webshop.

Tijdens de rondleiding bleek dat dit extra knap gezien de hoeveelheid handmatige werkzaamheden en persoonlijke aandacht die aan elke lekkernij wordt gegeven. In veel gevallen kun je namelijk personaliseren.

Via de Plaatjesmaker©, een soort WYIWYG-editor voor banketafbeeldingen, kun je een persoonlijke afbeelding en boodschap vormgeven. Deze personalisatie wordt vervolgens op het hoofdkantoor geprint. Een team bij de webshop controleert vervolgens alle afbeeldingen en prints handmatig en sorteren deze vervolgens.

Gefelicitaart prints voor taarten
Dagelijks komen de prints binnen via de post

 

Talloze lekkernijen

Na alle hygiëne-instructies te hebben gevolgd – handjes wassen, mutsje op, jasje aan – waren we klaar om de bakker in actie te zien. Hij was bezig met de voorbereiding voor petitfours.

Naast petitfours verkoopt gefeliciTAART.nl nog talloze andere lekkernijen. In een andere ruimte zagen waren twee andere bakkers in de natuurlijke habitat. Een van de bakkers was bezig met een mangotopping voor een luxueus gebakje. Een andere bakker was bezig met het handmatig snijden en decoreren van vruchtengebakjes en taarten.

Hoewel de lopende band op het moment niet aanstond, kregen we wel een uitgebreide omschrijving. Zo heeft iedereen in de lijn een unieke opdracht. Zo spuit één bijvoorbeeld de slagroom op de taart en plaatst de ander de afbeelding. Weer een ander is verantwoordelijk voor de decoratieve stukken en een ander houdt zich uitsluitend bezig met het besprenkelen van eetbare confetti. De taken goed verdeeld.

Meer dan 2.000 taarten per dag

Op piekdagen vinden er meer dan 2.000 bestellingen plaats in de webshop.  Zo’n operatie vraagt natuurlijk om geoptimaliseerde processen en mensen die op elkaar zijn ingespeeld. Een logistieke uitdaging, want je moet goed kunnen plannen, anticiperen en meeveren met de klant.

Die klantgecentreerde focus vind je niet alleen terug in het productieproces, maar ook op de webshop. Die moet tiptop in orde zijn en onder andere om kunnen gaan met piekdrukte. We hadden het even over technologie, development en hosting.

Gefeliciteert soesjes
Cupcakes, bananensoezen en andere lekkernijen: gefeliciTAART heeft het allemaal!

Taartenwebshop of softwarebedrijf?

We lieten ons vertellen dat het developmentteam bij gefeliciTAART.nl van drie man sterk constant werkt aan het slimmer, gebruiksvriendelijker en sneller maken van de webshop.

De webshop is gebouwd op een modulair platform. Er zijn API’s ingebouwd die het wendbaar maken. Het platform is robuust, maar doet precies wat het moet doen en de developers kunnen er goed mee uit de voeten. Veel van de intelligentie van gefeliciTAART.nl is gekoppeld aan het achterliggende systeem: de WYSIWYG-editor, de in-house ontwikkelde back-office systemen voor kwaliteitscontrole van afbeeldingen, de gekoppelde logistieke processen.

Martijn noemde gefeliciTAART.nl wat gekscherend een softwarebedrijf, maar hoe meer je erover nadacht hoe logischer dit klonk. Helemaal toen hij vertelde dat er naast gefeliciTAART.nl ook andere webshops van dezelfde eigenaar gebruikmaakte van hetzelfde platform. De maatwerksoftware als katalysator voor klanttevredenheid en groei.

De rol van hosting

Zo’n intelligent platform vraagt natuurlijk om maximale beschikbaarheid. Toen dit bij de vorige hostingprovider in het gedrang kwam, besloot de lead developer van gefeliciTAART.nl bij True aan te kloppen. Door de jaren heen had hij onze naam al meermaals gehoord.

Een belangrijke reden om voor True te kiezen waren de korte lijntjes. De bekenden. Een andere reden waren dezelfde talen en expertise rondom besturingssystemen. Zo draaien onze Linux-servers op Ubuntu, een besturingssysteem waar ze bij gefeliciTAART.nl ook bekend mee zijn. Wel zo handig als je elkaar regelmatig nodig hebt als developer en systeembeheerder.

Kers op de taart

Na het gepraat over technologie was het tijd voor de afsluiting. Als kers op de taart werden we verwend met een paar voortreffelijke soezen, cupcakes en andere zoetige delicatessen. Een foto’tje in de koelcel mocht natuurlijk niet uitblijven.

GefeliciTAART in de koelcel
Trueligans in de koelcel
Achter de schermen bij webshop Gefelicitaart.nl
Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:
multi-datacenter-hosting

Achtergrond - 11.12.2017

High-availability verbindingen met een capaciteit van 300 Gbps, lage latency van minder dan 0,2 ms en een sterke focus op continuïteit en beschikbaarheid. Met de nieuwe multi-datacenterdienst van True zijn alle blikken op de toekomst gericht, en wordt de beschikbaarheid van web- en businessapplicaties verhoogd.   Eerder dit jaar nam True de nieuwe datacenterlocatie in […]

object-storage-hosting

Achtergrond - 08.11.2017

Vanaf vandaag kunnen klanten van True gebruikmaken van het object storage platform van True. Het object storage platform is een andere manier om data op te slaan. Met http-commando’s kunnen developers direct vanuit de code bestanden aanroepen, bewerken of verwijderen. Daarnaast is data tot drie keer toe repliceerbaar, dankzij de multi-datacenter set-up van True. Handig, […]

Microservice architectuur versus legacy

Achtergrond - 11.09.2018

De afgelopen periode is er intensief gewerkt aan de basis van een nieuw TrueCare, ons communicatiesysteem voor alle services en support die True biedt. We hadden namelijk een flinke uitdaging: legacy moest samengevoegd worden tot één nieuwe interface. Al snel wisten we dat een microservice architectuur ons zou helpen in de transitie naar één TrueCare. In […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vertel ons uw uitdagingen

Vul onderstaand formulier in om direct met True in contact te komen.