Achter de schermen bij gefeliciTAART

Achter de schermen bij webshop Gefelicitaart.nl
Achter de schermen bij webshop Gefelicitaart.nl
Home / Blog & Nieuws / News / Achter de schermen bij gefeliciTAART

Wie zijn toch die klanten achter de schermen? In ‘Achter de schermen‘ zoeken we het uit. We gaan op bezoek bij bijzondere klanten die bijzondere dingen doen. Vandaag bij een webshop voor taart bestellen: gefeliciTAART.nl.

Bekijk onze Managed Hosting dienst

Gistgeur en zoetigheid

Op een klein industrieterrein ergens in Sloterdijk stonden we voor een deur zonder klinker. Achter het raam zag je iemand werken, maar die leek ons niet op te merken. Na veelvoudige pogingen om aan te bellen bleek er uiteindelijk een trappetje te zijn naast de laad- en losdocks.

We kwamen binnen in een grote ruimte waar een klein aantal broodkarren klaarstond voor de export. Het rook er naar gist en een vleugjes zoetigheid.

Wie bij gefeliciTAART.nl voor vijven besteld, krijgt de bestelling de dag daarna gegarandeerd binnen, wist Martijn, marketeer bij de taartenwebshop, ons te vertellen. Geen kleine opgave voor de populaire taartenwebshop waarbij je keuze hebt uit ruim 120 lekkernijen: van slagroom- tot marsepeintaart, van petitfours tot magic muffins. Taart bestellen was nog nooit zo uitgebreid.

Tijdens de rondleiding bleek dat dit extra knap gezien de hoeveelheid handmatige werkzaamheden en persoonlijke aandacht die aan elke lekkernij wordt gegeven. In veel gevallen kun je namelijk personaliseren.

Via de Plaatjesmaker©, een soort WYIWYG-editor voor banketafbeeldingen, kun je een persoonlijke afbeelding en boodschap vormgeven. Deze personalisatie wordt vervolgens op het hoofdkantoor geprint. Een team bij de webshop controleert vervolgens alle afbeeldingen en prints handmatig en sorteren deze vervolgens.

Gefelicitaart prints voor taarten
Dagelijks komen de prints binnen via de post

 

Talloze lekkernijen

Na alle hygiëne-instructies te hebben gevolgd – handjes wassen, mutsje op, jasje aan – waren we klaar om de bakker in actie te zien. Hij was bezig met de voorbereiding voor petitfours.

Naast petitfours verkoopt gefeliciTAART.nl nog talloze andere lekkernijen. In een andere ruimte zagen waren twee andere bakkers in de natuurlijke habitat. Een van de bakkers was bezig met een mangotopping voor een luxueus gebakje. Een andere bakker was bezig met het handmatig snijden en decoreren van vruchtengebakjes en taarten.

Hoewel de lopende band op het moment niet aanstond, kregen we wel een uitgebreide omschrijving. Zo heeft iedereen in de lijn een unieke opdracht. Zo spuit één bijvoorbeeld de slagroom op de taart en plaatst de ander de afbeelding. Weer een ander is verantwoordelijk voor de decoratieve stukken en een ander houdt zich uitsluitend bezig met het besprenkelen van eetbare confetti. De taken goed verdeeld.

Taart bestellen? Dat idee hebben wel meer mensen

Op piekdagen vinden er meer dan 2.000 taart bestellingen plaats in de webshop. Zo’n operatie vraagt natuurlijk om geoptimaliseerde processen en mensen die op elkaar zijn ingespeeld. Een logistieke uitdaging, want je moet goed kunnen plannen, anticiperen en meeveren met de klant.

Die klantgecentreerde focus vind je niet alleen terug in het productieproces, maar ook op de webshop. Die moet tiptop in orde zijn en onder andere om kunnen gaan met piekdrukte. We hadden het even over technologie, development en hosting.

Gefeliciteert soesjes
Cupcakes, bananensoezen en andere lekkernijen: gefeliciTAART heeft het allemaal!

Taartenwebshop of softwarebedrijf?

We lieten ons vertellen dat het developmentteam bij gefeliciTAART.nl van drie man sterk constant werkt aan het slimmer, gebruiksvriendelijker en sneller maken van de webshop.

De webshop is gebouwd op een modulair platform. Er zijn API’s ingebouwd die het wendbaar maken. Het platform is robuust, maar doet precies wat het moet doen en de developers kunnen er goed mee uit de voeten. Veel van de intelligentie van gefeliciTAART.nl is gekoppeld aan het achterliggende systeem: de WYSIWYG-editor, de in-house ontwikkelde back-office systemen voor kwaliteitscontrole van afbeeldingen, de gekoppelde logistieke processen.

Martijn noemde gefeliciTAART.nl wat gekscherend een softwarebedrijf, maar hoe meer je erover nadacht hoe logischer dit klonk. Helemaal toen hij vertelde dat er naast gefeliciTAART.nl ook andere webshops van dezelfde eigenaar gebruikmaakte van hetzelfde platform. De maatwerksoftware als katalysator voor klanttevredenheid en groei.

De rol van hosting

Zo’n intelligent platform vraagt natuurlijk om maximale beschikbaarheid. Toen dit bij de vorige hostingprovider in het gedrang kwam, besloot de lead developer van gefeliciTAART.nl bij True aan te kloppen. Door de jaren heen had hij onze naam al meermaals gehoord.

Een belangrijke reden om voor True te kiezen waren de korte lijntjes. De bekenden. Een andere reden waren dezelfde talen en expertise rondom besturingssystemen. Zo draaien onze Linux-servers op Ubuntu, een besturingssysteem waar ze bij gefeliciTAART.nl ook bekend mee zijn. Wel zo handig als je elkaar regelmatig nodig hebt als developer en systeembeheerder.

Kers op de taart

Na het gepraat over technologie was het tijd voor de afsluiting. Als kers op de taart werden we verwend met een paar voortreffelijke soezen, cupcakes en andere zoetige delicatessen. Een foto’tje in de koelcel mocht natuurlijk niet uitblijven.

Lees ook: Achter de schermen bij nieuwe klant: Daelmans
GefeliciTAART in de koelcel
Trueligans in de koelce
True Ligan
Managed hosting sinds 2000
Categorie: News