Interview met Taco Potze van Drupal Splash Awards

Drupal 8 Interview met Taco Potze
Drupal 8 Interview met Taco Potze
Home / Blog & Nieuws / Development / CMS / Interview met Taco Potze van Drupal Splash Awards

Op 12 december aanstaande vindt in Amsterdam de eerste uitreiking van de Drupal Splash Awards plaats. De Splash Awards, ook wel ‘Splashy’s’ genoemd, worden uitgereikt aan de beste Drupal websites- en projecten uit de Drupal-community van de Benelux. De genomineerden zijn gister bekendgemaakt.

Drupal CMS

Drupal is een CMS dat in de top-3 staat van meest gebruikte content management systemen, meer dan 1 miljoen websites wereldwijd draaien op Drupal. Dit populaire CMS wordt met name gebruikt voor het beheren van websites en weblogs, maar doet ook dienst voor communitywebsites, e-commerce applicaties en discussiewebsites.

Nieuwe prijs

Voor de eerste keer worden de Drupal Splash Awards uitgereikt. Tijdens een feestelijke avond krijgen Drupal-professionals die een bijzondere prestatie hebben geleverd de erkenning die ze verdienen en wordt Drupal op een bijzondere manier onder de aandacht gebracht bij het grote publiek.

Jury

Een internationale vakjury van Drupal-experts reikt de Splashy’s uit aan de beste inzendingen in tien categorieën waaronder: beste overheidsproject, beste publishing of media platform, beste social platform en beste e-commerce oplossing.

Interview met Taco Potze

True sprak in aanloop naar de awardavond met Taco Potze. Taco is ondernemer en boardmember van de Dutch Drupal Association. We hebben het gehad over het Drupal CMS, de opensourcecommunity, hacks en natuurlijk de awardshow.

Hallo Taco, kun je iets over jezelf en over de Drupal Splash Awards vertellen?

Zeker! Sinds 2 jaar ben ik penningmeester bij de Stichting Drupal Nederland. Ik zorg ervoor dat de stichting financieel gezond blijft, zodat deze de Nederlandstalige Drupal-community kan blijven ondersteunen. Dit doen we onder andere door een aantal evenementen te organiseren. De bekendste is de DrupalJam die jaarlijks zo’n 350 bezoekers trekt. Maar dit jaar hebben ook een Drupal Training day voor studenten georganiseerd en geholpen met de organisatie van de DrupalCon in Amsterdam met meer dan 2.000 bezoekers. Om de Drupal community te ondersteunen hebben we besloten de Splash Awards in het leven te roepen. Zo kunnen we organisaties, ontwikkelaars en vrijwilligers een keer extra in het zonnetje zetten voor hun bijdrage aan Drupal en de community.

Hoe denk je dat Drupal zijn top-3 positie als wereldwijd CMS heeft verworven?

Allereerst door de opmars van open source. Organisaties gaan steeds meer inzien dat ze niet afhankelijk willen zijn van hun softwareleveranciers. Gebruikers zijn niet tevreden met de software, maar ze kunnen niet weg. We noemen dit een vendor lock-in. Een goed voorbeeld is de relatie tussen het UWV met werk.nl en IBM, de onderzoekscommissie ICT noemde dit zelfs een Stockholm-syndroom. Doordat er inmiddels meer dan 100 partijen in Nederland met Drupal werken, kun je altijd gebruikmaken van de diensten die andere partijen aanbieden. Daarnaast zorgt deze marktwerking dat Drupal-partijen hun uiterste best doen om te innoveren en hun prijzen laag te houden. Verder is Drupal erg flexibel en schaalbaar. Een top-3 positie is leuk, maar wat meten we dan. Als we puur naar het aantal CMS’en ter wereld kijken dan lijkt het aandeel van Drupal met 5% nog beperkt. Maar interessanter is om te kijken naar welk segment Drupal gebruikt. Het aandeel stijgt aanzienlijk als we naar de top 10.000 websites kijken. Met high traffic websites als die van het Witte Huis, de Grammy’s of hier in Nederland van bijvoorbeeld RTL Nieuws bezoek je meer Drupal websites dan je denkt.

Wat maakt volgens jou de Drupal-community zo bijzonder ten opzichte van andere open course CMS’en?

De vrijheid is belangrijk bij Drupal. Zo worden modules niet verkocht op een marktplaats. Zijn er 2 modules die dezelfde dingen doen, dan gaan ze niet met elkaar concurreren, maar vaak samen verder als 1 nog betere module. Samenwerken aan een gemeenschappelijk doel zit daardoor in het DNA van de Drupal-community. Deze staat open voor ideeën, is innovatief en groeit hierdoor als kool. De combinatie van open source, een sterke community en de eigenschappen van het CMS zelf zorgen dat meer en meer organisaties kiezen voor Drupal. De Drupal-community is ook niet bang om samen te werken met andere opensourceprojecten als zij dingen beter doen dan wij. In de nieuwste versie van Drupal die onlangs gelanceerd is, Drupal 8, gebruiken we externe opensourceprojecten zoals Symfony 2, Twig en CKEditor.

Internetsecurity is de laatste jaren een hot-topic. Onlangs kwam er een jaar oud gat in het Drupal CMS in het nieuws. Hoe ga je hier als Drupal specialist mee om? Welke voorzorgsmaatregelen tref je om je tegen dit soort hacks te beveiligen en in hoeverre kunnen leveranciers als hostingproviders hieraan meewerken?

Voorop staat dat het de filosofie van open source is om gaten te vinden in de software. Door verborgen gebreken aan het licht te stellen, kunnen we ons wapenen tegen hackers en tegen nieuwsgierige overheden. In elke software zitten fouten die kwaadwilligen proberen te misbruiken. Wij kiezen ervoor om deze publiekelijk aan het licht laten komen, zodat iedereen het gat kan dichten. Dit dichten moet na het vinden van een lek snel gebeuren. Bij het vorige lek hadden hackers na 7 uur een programma geschreven dat automatisch het web rondging om binnen te dringen op applicaties die niet geüpdatet waren. Snel je software bijwerken bij kritieke updates is dan ook een must. Als je dit zelf niet kan of wilt doen, besteed het dan uit. De kosten door schade zijn vaak veel groter dan de kosten voor het goed onderhouden. Bij Drupal gaat (core) updates nog niet automatisch, ik zie hier zeker een rol voor hostingpartijen weggelegd. De traditionele verdeling waarbij de hoster puur over de server en het OS ging en de bouwer alleen over de applicatielaag vervaagt meer en meer. Heldere afspraken met je hostingprovider wie waar verantwoordelijk voor is en wat de service levels zijn bij het uitkomen van updates zorgen ervoor dat wij (en dus onze klanten) rustig slapen.

Wat zijn op dit moment belangrijke thema’s binnen de Drupal-community en waar denk je dat de ontwikkelingen binnen Drupal naar toe gaan?

De lancering van Drupal 8 is een enorme stap vooruit voor Drupal. Vanaf nu is het hele CMS standaard geschikt voor alle mobiele apparaten. Ook is de meertaligheid verbeterd, iets wat zeker voor ons in Europa van enorm belang is. Ook is het platform beter toegankelijk voor bezoekers die online hulpmiddelen gebruiken, zoals bij slechtziendheid. Voor de bouwers is het configuratiemanagement een grote verbetering zodat we meer controle hebben over versies van applicaties. In de toekomst zullen we steeds meer headless Drupal zien waarbij Drupal niet meer de html code genereert, maar dit laat doen door een andere tool zoals weather.com met AngularJS. Hierdoor zorgen we ervoor dat je content van smartphone tot smart-tv goed wordt weergegeven.

De Drupal Splash Awards worden dit jaar voor het eerst georganiseerd. Hoe zijn de reacties uit de community en wat verwacht je van de awardshow?

Er zijn bijna 60 casussen ingezonden, waarmee we erg tevreden zijn. Een eerste jaar is er nog geen draaiboek, dus een aantal dingen zullen we volgend jaar nog beter doen, zoals de nominatie van inzendingen. We hebben geluk met fantastische sponsoren, zoals True, die het evenement een warm hart toedragen. Ook hebben we een jury bestaande uit zwaargewichten van binnen en buitenland waaronder Yoast van WordPress (zijn SEO-module is inmiddels 14 miljoen keer gedownload) en Holly Ross, de voorzitter van de wereldwijde Drupal Association. De awardshow zelf zal een geweldige avond zijn waarbij we 10 winnaars heel blij maken en ook de genomineerden op een voetstuk zullen zetten. Iedereen kan tegen een kleine vergoeding de avond bijwonen. Kijk op www.splashawards.org voor kaartjes.

Bij True vinden we het belangrijk een bijdrage te leveren en te leren van de opensourcecommunity. Open source geeft je vaak de mogelijkheid veel te tweaken en daarmee je webapplicatie of website optimaal te laten presteren. In de praktijk zien we dat Drupal-ontwikkelaars zich hier nog veel mee bezig houden. Wat wil je als Drupal-ontwikkelaar sowieso zelf doen om tot de beste prestaties van een webapplicatie/ website te komen? En welke tweaking/ beheertaken zou een Drupal-ontwikkelaar in de operaties beter over kunnen laten aan een hostingpartner?

Ik kan hier geen generiek antwoord op geven, maar het belangrijkste is om afspraken te maken met je hostingpartner over onderhoud, monitoring en proactief ingrijpen. Er zijn geweldige tools, zoals New Relic, waarmee we veel meer inzicht kunnen krijgen over hoe een applicatie zich gedraagt op een serveromgeving. Deze tools kunnen een melding geven als een applicatie bijvoorbeeld steeds meer geheugen gaat gebruiken. Als zowel de developer als de hoster dan een afwachtende houding aannemen, kan een applicatie op termijn vastlopen. Als er een protocol is waarbij de hoster eerst meer geheugen bijschakelt en vervolgens proactief kijkt welke processen problemen geven dan kan de bouwer vervolgens een oplossing bedenken, testen en live zetten. Zo blijft de website in de lucht, maakt de klant zich geen zorgen en kunnen gebruikers gewoon gebruikmaken van de applicatie. Uiteindelijk is dat toch ons gezamenlijke doel.

De Splash Awards worden georganiseerd door de Stichting Drupal Nederland.

True Ligan
Managed hosting sinds 2000
Categorieën: CMS, Development