Replatforming: je applicatie klaar voor maximaal schalen

replatforming e-commerce
replatforming e-commerce
Home / Blog & Nieuws / Cloud / Managed hosting / Replatforming: je applicatie klaar voor maximaal schalen
Een omzetgroei per jaar van 20%, 50% tot soms wel 100%: waar andere branches flinke klappen kregen van corona-lockdowns, steeg het aantal online bestellingen enorm. Piekmomenten kwamen op andere tijden en dagen. Interne processen kwamen flink onder druk te staan, inclusief je applicatie en hosting daarvan. Hoe kan jouw e-commerce gerichte applicatie, van betaalapplicatie tot webshop, een volgende groei aan? Met replatforming, voor nieuwe functionaliteiten of omdat je huidige platform(versie) end-of-live gaat. Voor groei is replatforming iets waar je continu bij stil moet staan.

Wat is replatforming van je e-commerce gerichte applicatie?

Replatforming is het proces om naar een nieuw platform over te gaan, of dat nu een upgrade is van je (webshop) CMS, een nieuwe versie van je programmeertaal of framework, of een upgrade van je CRM of ERP. Replatforming geeft je nieuwe mogelijkheden in features en technologie, een betere performance, veiligheid en efficiëntie.

Waarom zou je een replatforming aangaan?

De grootste reden: de software, programmeertaal of het platform waar je op draait, komt aan het einde van de levenscyclus, de end-of-life. Wil je daarna je applicatie veilig en toekomstbestendig blijven draaien, dan is een upgrade simpelweg noodzaak.

Een andere reden: je huidige IT-landschap biedt niet meer de mogelijkheden die je wel wilt hebben. Je loopt tegen de grenzen van software of platformen aan en je wilt meer bereiken dan dat er nu mogelijk is. Dat kun je terug zien in afname van prestaties, stagneren van de groei in klanten of een toename van het risico op datalekken of je omgeving voldoet niet meer aan wet- en regelgeving. Een upgrade biedt wel die nieuwe mogelijkheden voor doorontwikkeling van jouw software, applicatie of shop.

Ook voor verdere innovatie, zoals het bouwen van een headless applicatie of veel meer API calls inbouwen dan nu mogelijk is, is een upgrade noodzakelijk. Technologische vernieuwingen maken het je organisatie mogelijk om daarmee te groeien en een voorsprong op concurrenten te behalen.

Wat heb je aan replatforming?

Een upgrade naar een nieuw platform is geen overnight succes: het is een traject dat over maanden, zelfs jaren, speelt. Tegelijk kan het ook cruciaal zijn om meer omzet, groei en winst met je organisatie te halen. Deze voordelen biedt een goede replatforming:

Schaalbaar

Is je huidige platform voldoende uitgerust om nieuwe eisen of wensen, of groei, aan te kunnen? Vaak wordt groei bedacht op wat het huidige platform aan kan. Dat verstevigt niet je groei of verwezenlijken van ambities. Stel het andersom: wat wil je van een platform om je ambities maximaal te kunnen schalen? Wat heb je nodig, nu en in de toekomst?

Betere functionaliteit

Wat dan gelijk tot het volgende punt leidt: aanwezige mogelijkheden en functionaliteiten om je e-commerce gefocusde applicatie op door te ontwikkelen. Replatforming geeft je nieuwe en betere opties om zelf functionaliteiten te ontwikkelen voor je applicatie.

Hogere customer experience

Succes is niet je software of applicatie alleen; replatforming geeft je nieuwe mogelijkheden om je potentiële klanten te blijven boeien en nog meer gebruiksgemak te bieden.

Nieuwe integraties

Koppelingen met partners gebeuren steeds meer met API’s. Is het met je huidige platform mogelijk om aan zoveel mogelijk partners zo snel en efficiënt mogelijk te koppelen? Technologie moet deze connecties ondersteunen, zodat je je klanten nog meer gemak kunt aanbieden.

Snelheid en veiligheid

Na 3 seconden haakt de helft van de bezoekers van een webshop af. Je webshop of e-commerce ondersteunende applicatie moet dan ook in deze snelheid meegaan. Is je platform nog in staat om hierin mee te komen? En biedt het platform nog voldoende security-checks en updates, of biedt een upgrade of replatforming je meer zekerheden over de veiligheid van je producten en diensten?

Daniëlle van Gils
Content Marketeer