Vijftien tips om cybercriminelen de baas te zijn

Afgelopen vrijdag publiceerde Retailwatching een artikel van True met hierin 14 tips om cybercriminelen de baas te zijn. Lees hieronder het complete artikel + een extra tip.

Vijftien tips om cybercriminelen de baas te zijn

Webshops zijn de hoofdtarget van cybercriminelen. Met name de financieel gerelateerde informatie die klanten achterlaten, is uitermate gewild bij hackers. Webshops lopen hierdoor hoge risico’s op kosten en reputatieschade. Uit onderzoek komt echter naar voren dat webshops bar weinig doen om hun online winkel te beveiligen en te beschermen tegen ongewenste bezoekers. Wat zijn de favoriete manieren van hackers om aan gegevens te komen? En hoe beveilig je je webshop tegen acties van buitenaf? Managed hostingprovider True geeft een aantal handige tips.

Hackers willen financiële informatie via webshops achterhalen

In september 2014 publiceerde Kaspersky Lab een onderzoek waarin naar voren kwam dat 48% van de webshops financieel gerelateerde informatie was kwijtgeraakt als gevolg van cybercriminele activiteiten. Een andere bevinding uit het onderzoek was dat het bedrijfssegment e-commerce niet staat te springen om gespecialiseerde antifraudemaatregelen in te zetten en te updaten ter bescherming van hun website. Vreemd, want de gevolgen van een hack kunnen voor een webshop en zijn klanten groot zijn. Gevoelige (klant)gegevens die op straat liggen, bankrekeningen die geplunderd worden, identiteitsfraude en phishingfraude kunnen het gevolg zijn van een hack.

Reputatieschade en hoge kosten
Online winkels ontvangen, verwerken en slaan gevoelige financiële gegevens van klanten op. Deze gegevens zijn zo gewild bij hackers dat het voor webshops noodzakelijk is om bescherming en beveiliging te bieden. Doe je dit niet dan kunnen de gevolgen van een hack flink in de papieren lopen. Volgens het onderzoek van Kaspersky Lab kost een incident door Network Intrusion/ hacking tussen de 65 duizend en 1,45 miljoen dollar, afhankelijk van de grootte van de e-commercepartij. Flinke bedragen die je als online ondernemer niet altijd kunt ophoesten. Daarnaast leidt het nieuws dat jouw webshop niet veilig is tot reputatieschade, waardoor klanten op zoek gaan naar alternatieven.

Hoe worden webshops gehackt?

Cybercriminelen zijn slim en blijven manieren ontwikkelen om te kunnen hacken. Een aantal bekende manieren om te hacken:

SQL-injections: een hacker probeert via internet toegang te krijgen tot een SQL-gebaseerde database. Dit doet hij door vooraf te checken – via het uitvoeren van verschillende queries op een database – of een database van een website vatbaar is voor een SQL-injectie. Als de hacker een gaatje heeft gevonden, kan hij toegang krijgen tot de backend van de gehele database.
XSS of cross-site scripting: een techniek waarbij hackers door een fout in de beveiliging van een webapplicatie schadelijke code op een website kunnen plaatsen. Het doel is om gebruikersdata, zoals logingegevens te bemachtigen. Vaak wordt XSS in combinatie met phishing ingezet, waarbij een gebruiker per e-mail wordt gevraagd om op een bepaalde link te klikken. Als die eindgebruiker klikt op de url kan de hacker zijn aanval uitvoeren en bijvoorbeeld de gewenste code op een website plaatsen.
Aanval via cookies: hackers stelen via verschillende manieren de gegevens die zijn opgeslagen middels cookies. Dit gebeurt voornamelijk wanneer gegevens zonder validatie worden ingelezen op een database. Zonder validatie kunnen hackers de cookies eenvoudig aanpassen en toegang krijgen tot gegevens als gebruikersnaam, wachtwoord, adres- en bankgegevens.
Verouderde CMS’en of webwinkelsoftware: software en CMS’en die niet up-to-date zijn, bieden hackers de kans om persoonsgegevens als het ware op te rapen. Dit komt doordat het bij oudere versies van een CMS of webwinkelsoftware niet mogelijk is om updates uit te voeren. En deze updates zijn juist nodig om beveiliging optimaal te houden. De kans op beveiligingslekken, waaronder SQL-lekken, is daardoor bij oude software enorm groot. Voor hackers wordt het zo heel eenvoudig om een databestand te stelen of een webwinkel plat te leggen.

Hoe beveilig je je webshop tegen acties van buitenaf?

Je kunt je als webshop goed beveiligen tegen hack-acties van buitenaf, maar een garantie heb je nooit. Vijftien onderdelen die bijdragen aan een moeilijker te bereiken online winkel voor hackers op een rij:

  • Blijf op de hoogte van ontwikkelingen: zorg ervoor dat je goed op de hoogte blijft van alle software die in gebruik zijn. Is er een update beschikbaar of zijn er nieuwe/ verbeterde manieren om de software te gebruiken op het gebied van beveiliging dan zal je hier zo snel mogelijk van op de hoogte gebracht willen worden. Denk hierbij niet alleen aan de webwinkelsoftware of het CMS dat gebruikt wordt. Maar ook de mailingsoftware, de bannersoftware en support/ ticketsysteem.
  • Update webwinkelsoftware/ CMS: als er nieuwe updates zijn voor je webwinkelsoftware of het CMS dat je gebruikt, dien je deze na het goed testen en accepteren spoedig toe te passen op de productieomgeving. Als hackers een lek vinden in veelgebruikte webwinkelsoftware of een CMS dan zullen ze geautomatiseerd systemen proberen te infecteren. Het is niet de vraag of, maar wanneer men het lek begint te misbruiken.
  • Installeer SSL-certificaten (of de opvolger TLS): deze encryptieprotocollen zorgen ervoor dat data, zoals wachtwoorden, persoonsgegevens en betaalinformatie, tussen een website of webshop en een bezoeker onleesbaar is voor anderen. Een bijkomend voordeel van SSL-certificaten is dat zoekmachines een hogere reputatie toekennen.
  • Maak gebruik van een anti-DDoS-dienst: een dienst die ervoor zorgt dat aanvallen op een server kunnen worden afgewend.
  • Plaats een managed firewall: middels een firewall wordt toegang tot apparatuur gefilterd, waardoor ongewenste bezoekers niet kunnen toetreden.
  • Update firewall: een managed firewall moet regelmatig worden geüpdatet, voorzien van de laatste beveiligingsupdates.
  • Monitoring van de serveromgeving: een dienst die de bereikbaarheid van de servers monitort, waarbij wordt gekeken naar trends, patronen, prestaties, capaciteit en logs. Zo kan afwijkend gedrag in een vroeg stadium worden opgemerkt en aangepakt.
  • Installeer antivirus-software: deze software zorgt ervoor dat computervirussen worden verwijderd. Daarnaast spoort deze software spyware, adware en Trojaanse paarden op en maakt ze onschadelijk.
  • Regel back-ups in: maak een back-upstrategie zodat je, ook in geval van nood, over relevante back-ups beschikt en de continuïteit van je online activiteiten kunt blijven waarborgen.
  • Redundante verbinding: voorkom uitval van je webshop door een redundante verbinding van en naar je server. Bij uitval van de ene verbinding neemt de andere verbinding het over.
  • Kies voor betrouwbare hosting: check of de hostingpartij waar je je hosting afneemt zijn veiligheid goed op orde heeft. Bijvoorbeeld door te kijken of de directories van de servers goed zijn afgeschermd. Een goede en betrouwbare hostingpartij regelt veel van de zaken die in dit lijstje staan, zoals updates, SSL-certificaten, anti-DDoS, managed firewall, monitoring en back-upstrategie.
  • Contactformulieren met captchacode: gebruik voor formulieren op je webshop gebruik van een captchacode. Hiermee wordt voorkomen dat geautomatiseerd ongewenste informatie geplaatst kan worden. Deze ongewenste informatie kan linkjes naar ongewenste websites zijn maar ook bijvoorbeeld oneerlijke beoordelingen op producten.
  • Maak gebruik van securityscans: de website wordt gescand op een aantal beveiligingsrisico’s.
  • Wachtwoorden klanten: laat klanten wachtwoorden aanmaken die bestaan uit meer dan 8 tekens, minimaal 1 vreemd teken en een hoofdletter.
  • Klantgegevens: sla klantgegevens alleen met encryptie op in de database.
Kilian Drewel
Techblogger

Security - 20.03.2019

Steeds meer organisaties krijgen ermee te maken: CEO-fraude. Deze vorm van digitale impersonatie kost bedrijven jaarlijks miljoenen euro’s of reputatieschade omdat belangrijke bedrijfskritische data wordt gelekt. Hoe herken je CEO-fraude en wat kun je er als organisatie tegen doen? Cloudspecialist Eelco Huurdeman schrijft erover in dit artikel. Bekijk onze Managed Workspace dienst Wat is CEO-fraude? […]

Cloud - 15.01.2019

23 en 24 januari 2019 is het zover. Dan vindt voor de 13e keer een van de grootste e-commerce events van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen. Ook dit jaar belooft de e-commercebeurs veel goeds met inspirerende sprekers, exposanten en actuele trends & ontwikkelingen. Deze 11 e-commerce trends verwacht ik tegen te komen op de […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.