Webwinkel Vakdagen 2016: wat zijn de e-commerce trends?

Op 20 en 21 januari 2016 vinden in de Jaarbeurs in Utrecht voor de tiende keer de Webwinkel Vakdagen plaats, waar vertegenwoordigers uit de wereld van e-commerce elkaar zullen ontmoeten. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen waar eigenaren van webshops komend jaar rekening mee moeten houden? 

Tijdens de Webwinkel Vakdagen kun je stands van bedrijven bezoeken en presentaties van vakspecialisten in aparte zalen bijwonen. De beurs is ingedeeld in achttien verschillende thema’s, zoals mobile commerce, social media, betaaloplossingen en shopping tomorrow.

Een aantal internetbureaus, die in opdracht van bedrijven gespecialiseerde webshops bouwen, zullen op de Webwinkel Vakdagen ook de laatste mogelijkheden op e-commerce gebied presenteren. Deze internetbureaus weten vaak heel goed wat er in de markt speelt en daarom vragen we ze hun visie op de e-commerce markt in 2016.

E-commerce trends in 2016: waar moeten webwinkeliers rekening mee houden?

Michel Doens van Sition:

– Met behulp van storytelling kun je de beleving van aangeboden producten en diensten bij de bezoeker van de webshop overbrengen. De techniek die het mogelijk maakt om klantverhalen en productfoto’s in webshops te combineren is nog niet in alle shopsystemen beschikbaar. Webwinkeliers zullen hun systemen hiervoor geschikt moeten maken.
– Het gebruik van de webwinkelsoftware Shopware zal toenemen. De software komt uit Duitsland, is vergelijkbaar met Magento, maar is eenvoudiger in gebruik.
– Eigenaren van webshops zullen via een koppeling hun artikelen ook op andere e-commerce platforms, zoals Amazon, eBay en Bol.com, gaan verkopen.

Wesley van Strien van Oxolutions:

– Webwinkeliers dienen rekening te gaan houden met alternatieve manieren van adverteren in 2016. Het om gaat om nieuwe technologieën die zijn ontwikkeld om doelgroepen op straat te herkennen. Toepassingen hiervan zie je bij outdoor marketing, denk aan schermen op metro- of treinstations. Als een persoon ergens passeert, krijgt hij of zij een unieke en relevante advertentie te zien. Het effect van deze advertentie is te meten door naar de conversie in de (web)winkel te kijken. Oxolutions heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dit concept.

Jordy Lefeber van Netexpo Internet:

– Cybercrime zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dit komt doordat ICT vrijwel overal in onze samenleving een grotere rol gaat spelen.
– Daarnaast is big data de kracht achter alle nieuwe ontwikkelingen. Alles maakt namelijk gebruik van data of produceert data. Denk hierbij aan drones, wearables en 3D/4D printers. Hoe ga je als webwinkelier om met alle beschikbare data?
– Wearables gaan ons leven beheersen en daarom is het belangrijk dat je webshop ook geschikt is voor alle wearables (Google Glass, smart watches, slimme contactlenzen, LG’s Heart Rate Monitor earphones, Nike FuelBand).
– Internet of things: ieder apparaat in onze omgeving zal verbonden zijn met het internet.
– We kunnen efficiënter werken door de komst van robots. Je ziet nu al distrubietiecentra van Amazon die volledig door robots worden aangestuurd.
– Ketendisruptie: nieuwe technologische ontwikkelingen vervangen de schakels in de distributieketen. Start-ups ontstaan die de gehele distributieketen gaan beheersen.
– Realtime analytics: het realtime sturen op data zal de norm gaan worden

Rik Willems van Metmeer:

– Gebruik van mobiel internet wordt steeds groter. Dat weten we al langer, maar het  gebruik zal in 2016 doorzetten. Nog meer optimalisatie voor mobiel internetgebruik is dus vereist.
– Daarnaast komt er meer data beschikbaar: 
SaaS-diensten die data koppelen en verwerken schieten als paddestoelen uit de grond.
– Platformen voegen intelligentie toe aan Magento via een SaaS oplossing. Dat kan via een datakoppeling of een API, denk hierbij aan zoektechnologie, geavanceerde productweergave en prijsoptimalisatie. Voorheen werd dit vaak via een dedicated Magento module gedaan. Nu kun je deze generieke oplossingen aan je webshop koppelen.

Wat zijn de belangrijkste technologische uitdagingen voor webshops in 2016?

Michel Doens van Sition:

– De themes voor webshops zullen meer en meer dedicated zijn. Dat betekent dat voor elk apparaat een maatwerktheme wordt ontwikkeld. De voordelen zijn betere gebruikerservaring en een hogere laadsnelheid. Zo’n dedicated theme is speciaal gemaakt voor een bepaald apparaat en reageert dus niet responsive bij weergave op andere schermformaten.
– Het gebruik van PHP7 zal zorgen voor een flinke performancewinst, maar nog niet alle software is geschikt om met deze versie om te gaan.

Wesley van Strien van Oxolutions:

– Het is zeer belangrijk om op basis van het zoekgedrag de behoefte van de klant in te schatten en vervolgacties hierop af stemmen. Door de opkomende technologieën is het niet meer voldoende om alleen achteraf te meten, denk aan bezoekersaantallen en andere webstatistieken.

Jordy Lefeber van Netexpo Internet:

– Personaliseren is een must (persoonlijke marketing)
– Via marketing automation persoonlijk en relevant communiceren met klanten.
– Integratie van off- en online communicatie door middel van bijvoorbeeld iBeacons.
– Daarnaast ontstaat kwalitatief klantcontact tegen lagere kosten en mobiel internet kan offline en online sales kanalen versterken.
– Big data data: de tijd van Excel is voorbij. We gaan nu data analyseren en vertalen naar concrete acties.

Rik Willems van Metmeer:

– Scalability
. Op een gegeven moment groeit de shop zo hard dat één server niet meer voldoet. Hoe om te gaan met groei? Hoe creëer je een platform dat kan meegroeien en makkelijk schaalt?

Welke technologie(ën) gaan jullie in 2016 inzetten om nog betere webshops te bouwen?

Michel Doens van Sition:

– Voor de opmaak van websites zullen Sass en Less meer worden ingezet. Met behulp van Sass en Less heb je nu een techniek om sneller CSS-code in een site te implementeren.

Wesley van Strien van Oxolutions:

– Winkeliers die nog niet met internet bezig zijn, hebben het steeds moeilijker om hun marktaandeel te behouden. Hun klanten kiezen steeds meer voor gemak. Ze bepalen zelf het koopmoment en afleverwijze. Het onderhouden van een online winkel en afhandelen van bestelorders kost veel geld.  Met behulp van het platform SamenSterkOnline kunnen winkeliers samenwerken op het gebied van logistiek en de kosten delen. Klanten kunnen inkopen doen bij verschillende leveranciers (bakker, slager, groenteboer) en Oxoweb geeft de offline winkeliers de kans om hun klanten van dienst te te zijn op het gebied van service of afhaalpunten.

Jordy Lefeber van Netexpo Internet:

– We gaan webshops in Magento bouwen en maatwerk leveren op basis van het Zend framework.
– We gaan Tripolis Dialogue e-mailmarketing software implementeren bij onze klanten.

Rik Willems van Metmeer:

– We gaan auto deploy op servers toepassen
. Dat betekent dat we niet meer handmatig inloggen en updates uitrollen. Dit voorkomt fouten en werkt sneller.
– Remote monitoring: op afstand servers en websites in de gaten houden met betrekking tot beschikbaarheid en performance. We verhelpen automatisch problemen zonder tussenkomst van een techneut.
– Geavanceerd zoeken en pro-actief klanten bedienen met interessante aanbiedingen binnen shops. Er zijn diverse SaaS en hosted zoektechnologieën in opkomst. Deze technieken zorgen voor snellere en betere zoekresultaten. Maar ze maken het ook mogelijk om meer en betere relaties te leggen en on-the-fly producten onder de aandacht te brengen. Een beheerder van een webshop hoeft hier dus niets meer aan te doen.

Webwinkel Vakdagen borrel 2016

Op woensdag 20 januari 2016 zal vanaf 17.00 de exposantenborrel in Keynote Zaal A plaatsvinden. Onder het genot van een hapje en een drankje kun je genieten van optredens van jazzsaxofonist Tim Wes en de band The Most Wanted. Voormalig judoka Dennis van der Geest zal tijdens de borrel ook plaatjes draaien.

Wil je vanaf jouw stand in stijl met een Riksja naar de door True gesponsorde borrel? Tweet dan je standnummer naar @True_nl en gebruik de hashtags #Borreltaxi en #WWV16. Wel tijdig reserveren om teleurstelling te voorkomen! Overdag kun je op 20 en 21 januari 2016 natuurlijk de Webwinkel Vakdagen bezoeken. Gratis toegangskaarten zijn via de website van de Webwinkel Vakdagen te verkrijgen.

 

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

Events - 16.01.2015

Als er ergens in een branche veel beweging is dan is het wel in de e-commerce. Steeds meer mensen wagen de sprong en openen een online winkel. Nieuwe technische ontwikkelingen maken het daarbij steeds gemakkelijker om je shop online te exploiteren. Voor iedereen die werkzaam is in de e-commercebranche en op de hoogte wil blijven […]

Innovatie - 15.01.2019

23 en 24 januari 2019 is het zover. Dan vindt voor de 13e keer een van de grootste e-commerce events van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen. Ook dit jaar belooft de e-commercebeurs veel goeds met inspirerende sprekers, exposanten en actuele trends & ontwikkelingen. Deze 11 e-commerce trends verwacht ik tegen te komen op de beurs.  1. Security & privacy Een groot gedeelte van 2018 […]

Events - 31.08.2015

Op woensdagavond 26 augustus 2015 stond het kantoor van True in het teken van Webshop Wednesday. Ongeveer twintig webwinkeliers luisterden naar de presentaties van Lisette Meij (ICTRecht), Remy de Boer (True) en Ray Bogman (SupportDesk). De eerste spreker van de avond is Lisette Meij, werkzaam als juridisch adviseur bij ICTRecht. Samen met haar college Peter […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.