De website van Amsterdam Dance Event is ontwikkeld door Agency Bravoure en wordt gehost doorTrue

Digital designbureau Bravoure over de website van ADE

Al jaren is het Amsterdamse digital designbureau Bravoure betrokken bij de website en digitale strategie van Amsterdam Dance Event (ADE), hét grootste elektronische muziekevenement ter wereld. True sprak met Koen Straatman, Sr. Project Manager bij Bravoure, over de uitdagingen die komen kijken bij een website die jaarlijks miljoenen verschillende bezoekers opvangt.

Hey Koen 👋 Kun jij jezelf even voorstellen?

Ik ben Koen Straatman, sinds twee jaar Sr. Projectmanager bij Bravoure. Bravoure is al jaren strategisch partner van ADE en ik zit nu ander half jaar op dit account. Afgelopen jaar lag de focus op de creatie en ontwikkeling van de nieuwe website met als doelstelling de verbetering van de gebruikerservaring en conversie van de website.

Wat maakt Bravoure anders dan andere digital agencies?

Wij creëren groei bij onze klanten door digitale producten te maken die mensen écht verder helpen. Logisch zou je zeggen, toch zien we dat technologie lang niet altijd de strategie en creativiteit krijgt die het nodig heeft om daadwerkelijk waarde toe te voegen. 

Wat ons anders maakt is dat wij een strategisch designbureau zijn, gespecialiseerd in digital. Hierdoor lossen we business vraagstukken op door middel van slimme ontwerpoplossingen, niet templates. Samen met de klant bepalen we de merkstrategie en platform visie. We starten altijd vanuit een grotere merkgedachte en bepalen de ‘waarom’. Deze diepgewortelde kracht van het merk helpt ons een oplossing te ontwikkelen waar de eindgebruiker daadwerkelijk iets aan heeft. Deze aanpak maakt het niet alleen beter, maar levert ook meer op voor ons klanten.

Digital designbureau Bravoure ontwikkeld website Amsterdam Dance Event
Digital designbureau Bravoure aan het Oosteinde in Amsterdam

Wat waren de uitgangspunten voor de 2019 website van de ADE?

Amsterdam Dance Event kent vele gezichten, doelgroepen en verschillende soorten programma. Grofweg zijn er twee hoofdgroepen op het platform. Zakelijk en festival.

Daar waar het grootste deel van de bezoekers op zoek is naar vette feesten, is de conferentie het hart van het evenement. Zonder de conferentie, geen muziek professionals. Zonder muziek professionals, geen evenement. De uitdaging voor de nieuwe website was dus het samenbrengen van deze totaal verschillende gebruikersbehoeftes op manier dat het elkaar versterkt. Er zijn namelijk een aantal hele toffe evenementen overdag voor de mensen die in de avond gaan feesten en andersom.

Hoe hebben jullie dat opgelost?

We hebben goed gekeken naar de ontwerppatronen van platformen met veel content. Denk hierbij aan Spotify, Lonely Planet en Souncloud. Daarnaast hebben we in gesprekken met gebruikers de belangrijkste doelen gedefinieerd en geprioriteerd. Zo hebben we ‘rough guides’ geintroduceerd. Dit is simpelweg een pagina die jou moet kickstarten binnen het onderwerp wat je interesseert. Stel je komt voor marketing, dan is een ‘rough guide’ voor marketing binnen de verschillende conferenties.

Op die pagina zie je de highlights en de belangrijkste informatie die daarmee te maken hebben. Vanaf daar kun je steeds verder en dieper informatie opzoeken.

Een ander belangrijk onderdeel is de ‘Delegate’-sectie. Als jij een meerdaagse pass koopt, mag je naar alle conferenties en events, maar je krijgt ook toegang tot de Delegate-database: een beetje het Linkedin van de ADE bezoeker. Het is een netwerktool met een uitgebreid filtersysteem erin, waarmee je snel relevante personen vindt. Via het systeem kun je vervolgens een persoonlijk bericht sturen, bijvoorbeeld voor een kop koffie of een biertje tijdens een van de vele netwerkmogelijkheden.

Met ‘Rough guides’ kunnen bezoekers gemakkelijk zoeken door de vele events

Ik las ergens dat er meer dan 2500 artiesten, 600 sprekers, 1000 events en 200 locaties zijn? Hoe zorg je ervoor dat die enorme berg informatie overzichtelijk wordt?

Daar is veel tijd in gaan zitten. Als je het nu ziet denk je ‘Dat is vrij simpel’, maar het was een hele uitdaging. Als je het programma nu opent krijg je een ‘conversational interface’ die door middel van een gesprek een programma op maat voor je genereert.

In het gesprek geef je aan wat je zoekt. Bijvoorbeeld events, artiesten of locaties. Je kunt verschillende opties tonen. Daarna kun je als laatste functie een specifieke dag uitzoeken. Dan klik je op ‘Generate’ en dan krijg je jouw selectie te zien.

Op de vorige website hadden we ook zo’n menu. We kwamen erachter dat mensen het niet gebruikten, maar wel tegen het probleem aanliepen dat ze verdronken in alle opties. Daarom hebben we het op de 2019 website een stuk prominenter en gebruiksvriendelijker gemaakt.

Met de conversational interface genereert de gebruiker een programma op maat

Hoe komen jullie erachter wat wel en niet werkt op de website? Testen jullie dat met gebruikers of is het instinct?

Het is een combinatie. We hadden natuurlijk al veel insights uit de oude site en tijdens de ontwerp fase hebben we enkele working prototypes getest. Voor de livegang hebben we alles nogmaals getest samen met ADE. Op basis van eerdere ervaringen kun je ook heel snel beslissingen maken. Maar wanneer het live staat krijg je ook feedback van gebruikers. Dat pakken we dan gelijk op, omdat hier prioriteit achter zit.

Op basis van ‘trial and error’ kun je een ontwerp maken, maar je kan altijd bij blijven schaven. Dat past ook heel erg bij onze strategie, die uit drie stappen bestaat. De eerste stap is ‘Think Big’, dat is de strategie- en designfase waar we samen met de klant kijken wat we willen bereiken, welke features zouden we willen in de toekomst. Alle opties die we kunnen bedenken komen hier aan bod. Die zijn van belang voor de basis. Het hoeft dan niet gelijk ontwikkeld te worden, maar dit is wel het uitgangspunt waar we op verder willen bouwen. Op basis daarvan maak je bepaalde keuzes (Smart small). Wat wordt de MVP (Minimum Viable Product)? Wat moet er minimaal inzitten om met de website live te kunnen? De laatste fase is waar we nu in zitten met de ADE-website, de ‘Grow smart’-fase. In deze fase hebben we een goede basis en maken we keuze op basis van gebruikersdata, analyses en klantvraagtukken.

Hoe ervaren jullie de samenwerking tussen True en Bravoure?

True is al vele jaren onze preferred supplier voor grotere, high traffic, websites zo ook voor de website van ADE. Gezamenlijk zijn gewend om met onze klanten op een bepaalde manier te werken en dat werkt gewoon heel goed. Vanuit mijn visie zit True in het hogere segment van hosting, de output matcht ook met wat het moet zijn.

Tijdens de week zelf is het bezoek gigantisch op de website. Het is een mooie uitdaging om zo’n grote website met zoveel bezoekers in de lucht te houden en technisch in te richten zodat het de mega-pieken in te richten tijdens de week zelf. Met True weten we dit te realiseren.

Welke artiesten, talks of events mogen de mensen absoluut niet missen?

Waar ik zelf naar uitkijk zijn de borrels, mensen spreken en een beetje netwerken. Voor mij persoonlijk is dat de mooie kant van het evenement. Ik ga vooral proberen om wat nieuwe dingen te ontdekken. Er is zoveel te doen. Ik laat me lekker leiden door de website door onder andere het programma in te vullen.

Amsterdam Dance Event vindt plaats van 16-20 oktober in Amsterdam. Er zijn nog tickets beschikbaar via de website. Meer weten over de managed hosting diensten van True? Bezoek true.nl/managedhosting.

Achtergrond - 11.09.2019

Al 15 jaar is True de managed hosting provider van TodaysArt, het Haagse kunstfestival waar cutting edge technologie en kunst centraal staat. True sprak met David Veneman; ontwerper, kunstenaar en mede-oprichter van Buurmen, het internetbureau dat sinds 2013 de website van TodaysArt samen met True verzorgt. Wat is de geschiedenis van de website en hoe […]

Hosting - 07.10.2015

ID&T bestaat sinds 1992 en is wereldwijd bekend om de dancefeesten zoals Sensation en Mysteryland. ID&T beheert een groot aantal sites met miljoenen bezoekers vanuit de gehele wereld. True host deze sites en zorgt ervoor dat ze wereldwijd bereikbaar zijn. Online is het belangrijkste communicatiekanaal voor ID&T. De bereikbaarheid van die online kanalen is belangrijk, […]

Events - 02.12.2014

Afgelopen weken is True op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag: wat is een goede website? Wat zijn de factoren waaraan een goede en succesvolle website moet voldoen? Om een goed beeld te krijgen, hebben we de vraag gesteld aan websitegebruikers (de consument) aan de ene kant en aan de andere kant de websitemakers […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.