Onderzoek naar digitale bureaus in Nederland

True start onderzoek naar digital agencies in Nederland

AMSTERDAM, 19 december 2019 – True is in samenwerking met branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) en online uitgeverij IDG een onderzoek gestart naar de huidige staat van digital agencies in Nederland.

Aan het onderzoek doen ruim 100 digital agencies mee. Deze bureaus houden zich bezig met (een combinatie van) disciplines zoals strategie en advies, branding & identiteit, UX/UI-design, development of online marketing.

Over het algemeen zijn de bureaus betrokken bij de strategie en ontwikkeling van digitale producten en diensten zoals websites, e-commerce-omgevingen en (SaaS-) applicaties. Zij werken doorgaans samen met middelgrote bedrijven tot grote corporates.

Digital agencies in kaart

“Met het onderzoek willen we in kaart brengen hoe het ervoor staat met het rijkgevulde landschap van digital agencies in Nederland “, zegt Sjors van Santen, Webspace Marketing Lead bij True. In het onderzoek wordt onder andere gevraagd naar de verwachte groei, aantal personeelsleden, de relatie tussen klant en opdrachtgever, technologie & innovatie, interne efficiëntie en binding en behoud van digitaal talent. 

True is marktleider op het vlak van managed hosting- en clouddiensten voor digitale bureaus. In 2015 publiceerde True ook een onderzoek naar de staat van digitale bureaus. Een belangrijke trend toen was de verschuiving van traditioneel webontwikkeling naar strategisch partnerschap, zodat bureaus strategische partner werden voor digitale transformatie in de breedste zin van het woord.

“We verwachten dat een optimale samenwerking tussen opdrachtgever en bureau een voorspellende factor gaat worden voor succes. We horen bijvoorbeeld al jaren verhalen dat er intensief wordt samengewerkt tussen opdrachtgever en bureau met agile-methodieken zoals SCRUM. Opdrachtgevers op hun beurt wegen steeds weer af welke kennis ze in-house willen hebben en welke kennis ze extern kunnen halen. We zijn daarom reuzebenieuwd naar de allernieuwste trends”, aldus Van Santen.

Opkomende technologie

Van Santen: “Vanuit onze positie als hosting- en cloudserviceprovider zien we dat digital agencies al jaren onderhevig aan een constante stroom aan verandering, waar technologie een belangrijke rol in speelt. We zien ook dat digitale bureaus vaak behoren tot de early adopters van nieuwe technologieën. De opdrachtgever verwacht op hun beurt dat het bureau op het gebied van digitale innovatie vooroploopt, want die voorsprong komt weer ten goede aan de opdrachtgever.”

In het onderzoek is daarom ook uitgebreid aandacht voor inzet van technologie zoals voice search, augmented reality, kunstmatige intelligentie, machine learning, Internet of Things, chatbots en de fundamentele technologie die hierbij belangrijk is, zoals (public & hybrid) cloud, continuous integration & development, Kubernetes en containertechnologie. “We zijn benieuwd hoeveel vraag er naar dit soort technologie is vanuit de opdrachtgever en welke baanbrekende oplossingen bureaus bedenken”, aldus Van Santen.

Inzet van talent 

Een andere belangrijke trend die onderzocht wordt heeft te maken met het vinden en behouden van bekwaam digitaal talent. 

Jasper Verbunt, CEO van Redkiwi en bestuurslid van branchevereniging Dutch Digital Agencies: “We horen binnen ons netwerk dat dit een van de grootste uitdagingen is en zal blijven de komende jaren. Onze organisatie onderstreepte deze uitdaging dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers. In het onderzoek vragen we daarom naar de maatregelen die digital agencies ondernemen om talent aan te trekken en te behouden, maar ook of bedrijven ervoor kiezen om bepaalde kennisgebieden uit te besteden of uit het buitenland aan te trekken.”

Over het onderzoek 

Op dit moment worden alle onderz=oeksgegevens verzameld. Meedoen aan het onderzoek is nog mogelijk via de website van het onderzoek.

In het eerste kwartaal van 2020 worden de resultaten gedeeld met de deelnemers via een evenement en later via de website. Meer informatie over het onderzoek is te vinden via op de website van het onderzoek.

Onderzoek naar digitale bureaus in Nederland
Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

Achtergrond - 14.01.2020

In 2014 publiceerde True een onderzoek naar de dynamische markt van digitale bureaus; bedrijven die digitale diensten (bijvoorbeeld webapplicaties) ontwikkelen in opdracht voor andere bedrijven. Ruim vijf jaar zijn we weer zo’n onderzoek gestart in samenwerking met branchevereniging Dutch Digital Agencies en onderzoeksbureau IDG, dit keer met onze ogen gericht op de toekomst. We vroegen […]

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat digital agencies voor hun opdrachtgevers een steeds grotere rol spelen in de strategie om digitale transformatie te versnellen. Customer experience, klantinzicht en online […]

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: aantrekken gekwalificeerd personeel is grootste belemmering voor groei  PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat strategie in de dienstverlening van digital agencies een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.