Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst (Bravoure)

Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst
Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst
Home / Blog & Nieuws / Cloud / Managed hosting / Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst (Bravoure)

Poptempel Paradiso beschikt over een website die als best practice wordt gezien in de branche en daarbuiten. Kenmerkend zijn onder meer een gepersonaliseerd aanbod via een Spotify-integratie en de integratie van de diverse sub brands die Paradiso kent. Digital design agency Bravoure werkt voor het project nauw samen met managed hosting provider True. De twee partijen zijn al ruim tien jaar partners. Managing Director Kim Krauwel en mede-oprichter en Technical Director Jochem Boon lichten het project toe.

Bravoure is een digital design agency. “Dat wil in het geval van Bravoure zeggen dat we alle specialismen in huis hebben, variërend van ontwerp tot techniek. We denken mee en geven klanten merkadvies, waarbij we hun business propositie ondersteunen. Uiteraard altijd vanuit een digitale invalshoek”, zegt Kim. Jochem: “Achter een goede online strategie, moet een goed geautomatiseerd marketingplan zitten. Wij nemen daarin de lead en brengen alle betrokken partijen met elkaar samen. Op dit vlak denken wij strategisch mee.”

Klanten bij Bravoure zijn onder meer Change Inc., Eye Filmmuseum en het International Theater Amsterdam (ITA).

Paradiso

Paradiso is sinds 2017 klant bij Bravoure. “Paradiso is veel meer dan een poppodium. Het is een cultuurtempel, met een gevarieerd publiek en zeer breed aanbod. De programmering varieert van dancefeesten tot klassieke muziek”, legt Kim uit.

“Paradiso vroeg ons een nieuwe website te creëren die passend is bij het karakteristieke en toonaangevende Paradiso. De reden voor deze vraag was eigenlijk meerledig. Zo beschikte de organisatie over een sterk verouderde website, die ook technisch zijn beperkingen kende. Ook visueel was de website niet meer bij de tijd.” Paradiso wilde daarom een nieuwe, gebruiksvriendelijke website. En tegelijkertijd de conversie vergroten.

Het programma van Paradiso is zeer omvangrijk. “Op jaarbasis organiseert Paradiso – in normale tijden en los van beperkingen door de COVID-19 pandemie – zo’n 1.500 optredens per jaar. Ook beschikt de organisatie over een archief dat maar liefst vijftig jaar teruggaat”, legt Kim uit. “Paradiso werkt dan ook met enorm veel content, wat uitdagingen met zich meebrengt.”

Nieuw UX-concept

De website van het poppodium is door Bravoure volledig vernieuwd. “We hebben voor Paradiso een nieuw UX-concept opgezet, dat door poppodia en evenementen op dat moment nog niet gebruikt werd. Hiervoor hebben we gekeken naar grote merken in andere sectoren, zoals Airbnb, Kickstarter en Medium. Zij gaan allen met heel veel data om, die overzichtelijk moet worden weergegeven”, vertelt Kim.

“Zo zijn we bijvoorbeeld tot de vormgeving van de agenda van Paradiso gekomen. Daar zit een gelaagdheid in. Scroll je door de agenda en klik je op een specifieke datum? Dan verschijnt bovenop de agenda een soort panel met alle relevante informatie, waar je ook direct tickets kunt kopen. Sluit je dit panel weer af? Dan kom je automatisch op exact dezelfde locatie in de agenda weer terug. Je hoeft dus niet opnieuw te scrollen.”

Jochem: “Zo’n systeem vier jaar geleden werkend krijgen op alle beschikbaar smartphones was toen best een uitdaging. Het systeem functioneert echter vandaag de dag nog steeds feilloos.”

Beeldmateriaal van hoge kwaliteit

Kenmerkend voor het ontwerp van de website van Paradiso is ook het gebruik van groot beeldmateriaal. Kim: “Dit bracht een flinke uitdaging met zich mee voor het team van Paradiso. Zij krijgen standaard beeldmateriaal aangeleverd van artiesten. In de meeste gevallen gaat het echter om relatief eenvoudige stockfoto’s. Nu moeten zij echter specifiek om beeldmateriaal van hoge kwaliteit vragen. Deze beelden zijn daarnaast niet alleen nodig voor nieuwe optredens, maar ook voor het volledige archief van vijftig jaar. Dit bracht veel werk met zich mee.”

Het grafisch ontwerpbureau Experimental Jetset ontwierp jaren terug al de iconische huisstijl van Paradiso. Deze huisstijl vind je onder meer op de posters die maandelijks in Amsterdam het programma van Paradiso onder de aandacht brengen. “Elke maand kent hierbij zijn eigen kleur. Het ontwerp van de website sluit hierop aan; de kleur van de website verandert mee met de maand”, zegt Kim.

Integratie van subbrands

Paradiso bedient een breed publiek via verschillende subbrands: Club Paradiso, Indiestad, Sugar Mountain, Ticket to the Tropics, Paradiso Hiphop en Super-Sonic Jazz. Deze beschikten voorheen ieder over een eigen website. “Deze subbrands zijn nu geïntegreerd in de website van Paradiso, dat als een soort overkoepelende paraplu dient. Alle traffic is hierdoor naar een website gebracht, onder meer het oog op conversie.”

Ook technisch is de site op de schop gegaan. Zo is onder meer het boekingssysteem van Paradiso op de website aangesloten. “Daarnaast is een integratie met Spotify gerealiseerd. Dit maakt het mogelijk je Spotify-account uit te lezen. We zoeken hierbij matches tussen artiesten die je op Spotify hebt geluisterd en aanstormende optredens in Paradiso. Naast artiesten die jij zelf hebt geluisterd, kijken we ook naar gerelateerde artiesten. Hierdoor vind je eigenlijk altijd wel een optreden dat aansluit op jouw muzieksmaak en -voorkeuren”, zegt Jochem.

De Technical Director van Bravoure vervolgt: “De website is opgezet als een single page applicatie, vanuit een API-first gedachte. Alles wordt dan ook ingeladen vanuit een API. Zo wordt bijvoorbeeld ook de nieuwsbrief gevoed uit de API. Het gaat om een heel open systeem, dat bij zijn lancering in 2017 zijn tijd eigenlijk ver vooruit was.”

Meerjarenplan

Bravoure ondersteunt klanten met meerjarenplannen, een roadmap die zich over meerdere jaren uitstrekt. “Dat is bij Paradiso niet anders. We richten ons nu samen met Paradiso op marketingautomatisering. Zo kunnen gebruikers een Mijn Paradiso-account aanmaken op de website. Dergelijke aanpassingen vragen aan de achterzijde van de website wel om technische aanpassingen. De gebruikers merkt hiervan aan de voorzijde echter niets.”

“Momenteel werken we aan functionaliteit waarmee we data vragen aan gebruikers, en hen vervolgens hiervoor iets teruggeven”, zegt Jochem. Zo kunnen gebruikers via Mijn Paradiso onder meer artiesten als favoriet aanmerken. Zij krijgen vervolgens een waarschuwing indien relevante tickets in de verkoop gaan. “Denk echter ook aan geautomatiseerde e-mailworkflows.”

De meest betrouwbare partner

Bravoure kiest voor het hosten van de website van Paradiso bewust voor True. Onder meer met het oog op schaalbaarheid. “Indien morgen bijvoorbeeld de Jeugd van Tegenwoordig bekend maakt te gaan spelen, creëert dit plotseling veel verkeer op de website. True is voor ons de meest betrouwbare partner voor het draaien van dit soort websites”, aldus Kim. Jochem voegt toe: “Ze denken ook mee indien er bijvoorbeeld iets traag is. Zij debuggen dit dan samen met ons en zoeken mee naar een oplossing. Het vaste team bij True is goed bekend met onze projecten.”

Bekijk ook: De (door)ontwikkeling van een webdienst of -applicatie is een continu proces

“Nieuwe omgevingen die we voor klanten draaien, waarbij we Next.js en React gebruiken, kunnen we snel deployen via True. Dat scheelt veel instelwerk. Indien we moeten opschalen, wordt dit daarnaast automatisch voor ons gedaan.”

Partner van True

Bravoure is onderdeel van het partnerprogramma van True. Michiel Weitkamp, accountmanager bij True: “Zij zijn een van de selecte partijen waarmee wij zeer nauw samenwerken. Dat betekent onder meer dat wij samen met Bravoure uitzoeken wat hun infrastructuurbehoeften of -benodigdheden zijn.” Denk daarbij aan de tech stack die Bravoure nodig heeft, maar ook aan onderwerpen als versiebeheer en het uitrollen van updates. “Dat stemmen we af met Bravoure en gieten we in een Ansible playbook. Zo hebben we een template beschikbaar die we kunnen uitrollen indien wij samen met Bravoure een nieuwe klant bedienen. De basis van de configuratie hebben we daardoor direct beschikbaar, waarna we deze kunnen optimaliseren voor de specifieke klant en toepassing.”

Bekijk ook: Het True Partnerprogramma - méér dan een technisch partnership

De werkwijze biedt verschillende voordelen. Zo kost het uitrollen van een implementatie minder tijd. “Willen we daarnaast de klantomgevingen updaten? Dan kunnen we dat vanuit één omgeving doen. Draait de update goed bij een klant? Dan kunnen we deze ook uitrollen naar andere klanten”, legt Michiel uit. “Een belangrijk voordeel is ook dat we op deze manier een standaard garanderen die Bravoure en True samen aan de klant bieden. We kunnen nauwer samenwerken en de klant daardoor nog beter bedienen.”

“Paradiso is een bakermat voor popmuziek en alternatieve muziek in Nederland. Een pareltje als het gaat om poppodia in de wereld. We zijn dan ook trots dat we samen met Bravoure een klant als Paradiso kunnen helpen. En hen kunnen ondersteunen met de digitale en online uitdagingen waar zij anno 2021 tegenaan lopen”, zegt Michiel. “Bravoure is met zijn uitgesproken designfilosofie een perfecte tegenhanger van onze techfilosofie.”

Paradiso is dankzij de website die Bravoure en True hebben gerealiseerd volledig klaar voor de toekomst. Ondanks dat de website sinds 2017 beschikbaar is, is deze visueel nog altijd volledig bij de tijd. Technisch gezien wordt de website voortdurend geüpdatet, zodat het poppodium kan profiteren van de nieuwste ontwikkelingen, trends en kansen.

Bekijk ook: De partnerpagina van Bravoure
Guido Bruijn
Campaign & Demand Generation Manager
Terug

Offerte

Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst (Bravoure)Innovatieve website maakt Paradiso klaar voor de toekomst (Bravoure)
Terug

    Vul onderstaand formulier in voor het aanvragen van een offerte. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.