Round Table True: “De tijd van groei op extern geld is voorbij”

Business Round Table van True
Business Round Table van True
Home / Blog & Nieuws / News / Round Table True: “De tijd van groei op extern geld is voorbij”
Met personeelstekorten en lay-offs in Big Tech zijn investeerders in tech-bedrijven ook in Nederland een stuk terughoudender geworden. Winstgevendheid wordt belangrijker dan voorheen, en is misschien wel belangrijker dan groeipotentie. Wat betekent dit voor tech-bedrijven? Midden november 2022 zaten 6 ondernemers en directeuren met elkaar aan tafel tijdens de Round Table van True om het hierover te hebben. Lees de inzichten en eye-openers uit de round table in deze blog.

Onder leiding van moderator Marilijn Boumeester spraken we over innovatie en schaal, groeien en winst draaien, en de war on talent. Stellingen als “Innovatie is een vingeroefening voor standaardisatie”, “Bedrijven zijn gefocust op technische oplossingen terwijl de processen worden verwaarloosd”, en “Groei? Geweldig! Graag wel behapbaar én winstgevend” kwamen aan bod.

Het gesprek aan tafel begon over de groeicurve van puppies en de snelheid van speed pedelecs in de binnenstad. Over de neiging naar zelf iets ontwikkelen versus een bestaande tool kiezen en gebruiken. En dat een goede backlog-manager een aanwinst voor je organisatie kan zijn.

Wat eerst innovatief was, is nu de standaard

Om met innovatie af trappen: staat innovatie standaardisatie in de weg? Standaardisatie kan gevaarlijk zijn voor innovatie, komt over tafel. Als je wilt blijven innnoveren, wil je juist niet dat iets een standaard wordt. Pas je je applicatie aan elke nieuwe klant aan, die denkt weer uniek te zijn in diens uitdagingen? Of standaardiseer je het proces bij je klant en sluit je daar je innovatie op aan? Grotere partijen, zoals Hubspot, leveren juist een gestandaardiseerd product, waar de klant zich maar op moet aanpassen. En iets wat eerst innovatief was, zoals een mobiel-vriendelijke webshop, is nu de standaard geworden. Dat kan dan niet meer de kern van je concurrentie-voordeel vormen. Technologie en IT zijn er eerder om je bedrijf te laten bestaan, niet als businessmodel.

De focus op proces, in plaats van die ene specifieke, extra feature

Vaak wordt gezien dat (nieuwe) klanten vanuit technologische oplossingen redeneren. Dat ze de vraag hebben voor een feature extra, waardoor een probleem in de organisatie spontaan zou verdwijnen. Dat moet eerder focus op het proces zijn: het beste product ontwikkelen, ook al is dat niet de specifieke feature waar een klant om heeft gevraagd. “En vervolgens je ontwikkelingen onderbouwen met user testing. Echt gaan zitten met gebruikers, degelijke acceptatietesten doen. Dat kost je tijdens het ontwikkelen tijd en geld, maar bespaart jou en je klant achteraf extra ontwikkelkosten”, geeft Dale Wesdorp, founder van Miyagami, mee.

De tijd van groei van software op extern geld is voorbij

Grote organisaties groeien mét een plan. Heb je dat niet, dan kun je kapot groeien. Het gevaar schuilt erin dat alleen succesverhalen naar buiten komen. Niet de andere 99 ondernemers die het niet is gelukt. Groeiers op geld gaan nu onderuit. De tijd is voorbij dat alles wordt ingezet op groei alleen. Groeien moet op je businessmodel zijn, op waarde creëren, niet op geld van investeerders. “Ik zou willen dat het zichzelf zou herstellen, dat een bedrijf niet meer zo snel een unicorn moet worden. Ga je voor een zo groot mogelijk bedrijf of een zo groot mogelijke winst?” zegt Stan Verhoeven, ondernemer en eigenaar van Etrias.

Kunnen groei en winst ook samengaan? Dat ligt eraan wat je met je organisatie wilt bereiken. “Blijf je afvragen wat een gezonde schaal is, zowel financieel als de impact op je mensen en op het milieu. Ik wil een degelijk bedrijf opzetten, dat op lange termijn blijft werken. Daarbij hoort een plan waarmee je niet kapot wilt groeien”, zegt Krista Beilschmidt, eigenaar Spiegelapp en managing partner van H+C.

Gevestigde werkgevers zijn niet automatisch aantrekkelijk voor technisch talent

De war on talent blijft doorrazen in de tech-branche, ondanks lay-offs bij Big Tech. Haal je talent eerder binnen met een dik salaris en onbeperkte vrije dagen? Of kun je af met een lager salaris én dikke kudo’s voor het werk? “Er moet een balans zijn; een minimum betalen met veel kudo’s bestaat niet”, zegt Charley Beerman, CEO van Eduhint en Edu-Suite. Erkenning voor het werk is zeker belangrijk, alleen kun je niet anders dan betalen naar waarde. Vanaf een bepaald salaris met autonomie, ondernemerschap en doorgroeimogelijkheden is geld wel minder belangrijk.

Ook inflatie kwam over tafel, met een duivels dilemma. Voor werknemers is het niet te doen als inflatie alleen in kudo’s wordt gecorrigeerd. Tegelijk is een inflatiecorrectie, zeker als die inflatie dubbel cijfers schrijft, niet te doen als je ook je teams wilt schalen. En daarmee werkdruk kunt wegnemen bij huidige werknemers. Een deel van de inflatie zal op andere, niet-financiële manieren gecompenseerd moeten worden om aantrekkelijk te blijven als werkgever.

Want dat je als gevestigde werkgever niet automatisch meer aantrekkelijk bent voor talent, is consensus over aan tafel. Voor onbekende of kleine organisaties zijn er nieuwe kansen om talent aan te trekken. Bijvoorbeeld door te richten op impactvol ondernemen in plaats van op output. “Door niet te sturen op output maar op impact, ontstaat er rust bij developers en schrijven ze juist meer code. Door die rust en een gevoel van waarde, zijn ze gelukkiger in hun werk”, geeft Ronne Timmerman, product owner bij Everyoffice recreatie, mee. Daarbij werd aan tafel ook duidelijk dat sociaal maatschappelijke belangen geen laagje verf mogen zijn, niet alleen als verhaal naar buiten. Maak je met een snellere applicatie winst voor de uitslag voor een kankerpatiënt of voor trading winst?

Geen volgende technologische zeepbel creëren

Waar alle deelnemers het unaniem over eens zijn, is dat het creëren van een volgende piramide, een technologische zeepbel voorbij is. Niet meer schreeuwen en op geld van investeerders groeien, maar groeien op waarde, toepasbaarheid en resultaat voor klanten en de maatschappij.

Daniëlle van Gils
Content Marketeer
Categorie: News