Kennis voor versnelde digitale transformatie ontbreekt bij Nederlandse organisaties

Onderzoeksresultaat: retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies

PERSBERICHT

Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat digital agencies voor hun opdrachtgevers een steeds grotere rol spelen in de strategie om digitale transformatie te versnellen. Customer experience, klantinzicht en online bezoekersgedrag zijn hierbij de punten waar opdrachtgevers van digital agencies zich voornamelijk mee bezighouden. Volgens de digital agencies hebben opdrachtgevers te weinig kennis van hoe de digitale transformatie kan worden versneld. De sales- en marketingkanalen van de opdrachtgevers blijken veruit het meest onderhevig te zijn aan de digitale transformatie. De trend is dat digital agencies zich steeds meer specialiseren en meer activiteiten uitbesteden aan gespecialiseerde partners.

Retailbranche maakt meeste gebruik van digital agencies

45% van de digital agencies haalt de meeste omzet uit de retailbranche, gevolgd door media (28%) en reclame & communicatie (27%). Het verbeteren van de customer experience is de belangrijkste functie die de digital agencies vervullen, gevolgd door het verkrijgen van inzicht in wat hun klanten willen en het verkrijgen van inzicht in online bezoekersgedrag. Portals, marketing en e-commerce zijn hierbij de belangrijkste activiteiten die de digital agencies ontplooien voor hun opdrachtgevers.

Opdrachtgevers vinden customer experience het belangrijkst, maar missen kennis

De verschuiving naar de vraag voor een strategischere rol van de digital agencies is te herleiden naar twee bepalende factoren. Uit het onderzoek blijkt dat het verbeteren van de customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit hebben bij opdrachtgevers van digital agencies. De opdrachtgevers vormen volgens de digital agencies zelf een belemmering in het proces om een versnelde digitale transformatie te ontwikkelen, omdat zij onvoldoende kennis hebben van de vereisten om deze doelstellingen te bereiken. Digital agencies lopen daarnaast tegen het probleem aan dat het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel een steeds grotere uitdaging wordt; nu nog meer dan in 2014. Toen werd dezelfde conclusie getrokken op basis van het onderzoek onder een bestand van 378 digital agencies.

Belangrijkste fullfilment-partner is de hostingprovider

Bijna de helft van de ondervraagde digital agencies (45%) geeft aan dat hostingproviders de belangrijkste fulfillment-partners zijn. Daarnaast worden social media, SEO/SEA en mobiele softwareontwikkeling grotendeels uitbesteed aan gespecialiseerde partners.

Details onderzoeksrapport

Managed hostingprovider True onderzoekt elk jaar het dynamische digital agency landschap in Nederland. De meest recente ontwikkelingen worden in kaart gebracht, waarbij de relatie tussen opdrachtgevers, partners en digital agencies centraal staat. Van de 117 respondenten was 85% onderdeel van de directie/het managementteam. Het volledige rapport is te downloaden via www.webbureaus2015.nl

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: specialisatie steeds belangrijker bij digital agencies  PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True laat zien dat Nederlandse organisaties te weinig kennis hebben hoe zich digitaal te transformeren. Opdrachtgevers verwachten steeds vaker dat digital agencies hierin een strategische rol spelen. Volgens […]

News - 01.07.2015

Onderzoeksresultaat: aantrekken gekwalificeerd personeel is grootste belemmering voor groei  PERSBERICHT Amsterdam, 1 juli 2015 – Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies, uitgevoerd door The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True, laat zien dat strategie in de dienstverlening van digital agencies een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer […]

News - 18.08.2014

Hostingprovider technologiepartner nummer één van bureau nieuwe stijl PERSBERICHT Amsterdam, 19 augustus 2014 – Het traditionele webbureau verliest in rap tempo terrein. Verreweg de meeste Nederlandse webbureaus profileren zich tegenwoordig als fullservice-bureau. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat onlangs in opdracht van managed hostingprovider True is uitgevoerd door marktonderzoekbureau The METISfiles. Hostingproviders blijken […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vertel ons uw uitdagingen

Vul onderstaand formulier in om direct met True in contact te komen.