De applicaties van BG-engineering helpen wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, maar ook provincies en gemeenten, om gladheid op de weg te bestrijden. Onder andere met het Gladheid Meld Systeem, waarbij wegsensoren de kans op gladheid registreren en waarbij weerstations data verzamelen. En met het Strooi Actie Management, waarbij strooiwagens realtime online te volgen zijn. Ook het melden van defecten en volgen van het proces van schade tot reparatie valt onder de diensten van de organisatie.
De True Story van BG-engineering
Tot op de meter nauwkeurig waar gladheid optreedt dankzij uitgekiende software en hosting
Gladheidsnotificaties staan centraal in de software
“Centraal in onze applicaties staan gladheidsnotificaties, waarmee we op meerdere manieren notificaties sturen over (verwachte) gladheid. Daarvoor sturen we data uit wegsensoren naar meteobureaus zoals het KNMI en Infoplaza. Vervolgens krijgen we data van de te verwachten gladheid (condens, ijzel, sneeuw) terug, zodat we die in onze applicaties kunnen tonen. Dat hebben we weer gekoppeld aan waar strooiers kunnen gaan rijden“, zegt Patrick Bachofner, technisch directeur en eigenaar van BG-Engineering. “Aannemers zien de verwachte rij-tijd van de strooier en opdrachtgevers zien realtime waar er gestrooid is. Die informatie komt vervolgens automatisch op een factuur terecht. Na goedkeuring komt de factuur direct in het boekhoudsysteem terecht. De financiële afronding van strooiacties kan door onze applicaties nu binnen 2 weken worden afgerond, in plaats van 4 tot 8 weken in het verleden.“
Sensoren in de weg voor gladheidsmetingen
“Leuk die servers, maar die hoeven in de zomer niet aan te staan”
“Voor BG-Engineering is het belangrijk dat we in de herfst klaar staan om te schalen. We zetten twee extra servers in en extra monitoring. Mocht er nog meer nodig zijn, dan staan extra resources zo klaar. In de lente schalen we de omgeving weer af. Op die manier voorkomen we overladen servers in de winter. Ook besparen we kosten én energiegebruik in de zomer”, zegt Jeffrey van Excel, Windows Engineer bij True.
“Leuk die servers, maar die hoeven in de zomer niet aan te staan!” zegt Patrick. “Deze manier van managed hosting draagt bij aan onze kracht en slagvaardigheid. Gladheid laat zich namelijk niet zo goed plannen als seizoensverkoop of Black Friday. Het is niet één week of één dag inspelen op piekverkeer; het is een compleet seizoen dat alle kanten op kan. Is er sneeuw, dan willen we onze applicaties en hosting direct naar de hoogste snelheid hebben. Er komen dan meer dan 900 strooiers online, er gaan terabytes aan data per seconden erdoorheen. Al die data moet verstuurd en verwerkt worden. True ondersteunt ons daarin en houdt het onder controle.”
“Het is ’s nachts en in de vroege ochtend druk op het platform. Updates of changes doen we dan ook liever overdag, op een moment dat we samen bepalen”, zegt Jeffrey. “Voor de nacht hebben we veel geautomatiseerd, al is het scherp blijven. In de winter bieden we ook een ander Service Level Agreement (SLA), waarmee tickets een hogere prioriteit krijgen.”
5 zomermaanden voor doorontwikkeling en nieuwe functionaliteiten
Tijdens de winterperiode is het voor BG-Engineering hoogseizoen. Wat doen ze tijdens de zomer? “Dan ontwikkelen we onze software verder, voor verbeteringen en nieuwe features. Zo hebben we 3 jaar geleden in de zomer de functionaliteit toegevoegd om live een strooiroute te genereren. In de winter wil je namelijk van de software afblijven! Bugs halen we uiteraard in die periode er wel uit, er staan nog geen nieuwe ontwikkelingen gepland”, zegt Patrick. “Afhankelijk van het type winter hebben we 5 tot 7 zomermaanden om nieuwe features te ontwikkelen. Ook zorgen we in de zomer voor onderhoud aan strooiers, wegsensoren en weerstations.” In de zomer staan ook engineers van True klaar om grotere upgrades in het systeem door te voeren als dat nodig is.
Ambitie: losgaan in Europa en compleet cloud based
“Qua omvang van onze organisatie verschillen we behoorlijk van opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat. Toch hebben we als “klein” bedrijf uit Rotterdam met al onze kennis en expertise laten zien dat we een volwaardig partner zijn. We voorzien zowel Rijkswaterstaat in Nederland als de Belgische Rijkswaterstaat van de software en gegevens die ze nodig hebben. Ook groeien we mee in ontwikkelcapaciteit”, zegt Patrick.
“Dat is ook onze ambitie voor de toekomst: die positie in het midden, tussen opdrachtgevers en aannemers en ze helpen bij doelen. Voor volgend jaar (2023) denken we aan een hybride oplossing, met een deel van onze software in de cloud. Uiteindelijk willen we geheel cloud based zijn. En we kijken buiten Nederland en België voor onze ambitie, om mee te doen in Europese aanbestedingen!”