De gebruiker centraal bij een goede website

Afgelopen weken is True op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag: wat is een goede website? Wat zijn de factoren waaraan een goede en succesvolle website moet voldoen? Om een goed beeld te krijgen, hebben we de vraag gesteld aan websitegebruikers (de consument) aan de ene kant en aan de andere kant de websitemakers (de producent). De antwoorden waren divers, maar waar iedereen het over eens is: bij een goede website staat de gebruiker centraal.

Een website moet cool zijn

Om er achter te komen wat de gemiddelde websitebezoeker goed vindt aan een website zijn we de straat opgegaan. De antwoorden van het Nederlandse publiek waren divers:

Volgens de websitegebruiker moet een goede website:

  • duidelijk zijn.
  • gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn.
  • functioneel zijn.
  • niet te druk zijn.
  • worden aangepast aan de leeftijd.
  • veilig omgaan met persoonlijke gegevens.
  • snel laden.
  • mooi zijn.
  • cool zijn, niet vervelen.
  • je iets bijbrengen.

Uit veel van deze antwoorden kunnen we opmaken dat de gebruiker het belangrijk vindt dat hij snel hetgeen kan vinden waarnaar hij op zoek is. Het liefste wil hij dat dit snel gebeurt en als het kan op een mooi vormgegeven pagina. Ook punten als het veilig omgaan met persoonlijke gegevens en snelle laadtijd worden regelmatig genoemd.

Experts aan het woord

Een mooie plek om in 1 keer veel experts aan het woord te krijgen, was afgelopen donderdagavond in de Harbour Club in Amsterdam. Daar werden de winnaars bekendgemaakt van de Website van het Jaar verkiezingen. De crème de la crème van de internetwereld was daar aanwezig om te zien welke winnaars in 23 categorieën tot de beste en populairste websites van het jaar 2014 werden bekroond. Een avondje met de camera rondlopen, leverde verrassende, maar ook minder verrassende commentaren op.

 

De gebruiker/ consument is belangrijk

Veel mensen die we hebben gesproken bevestigen dit punt.

Visay Laisingh van Faja Lobi Surinaams Eten zegt er het volgende over: “Wat belangrijk is, is dat je een website moet maken van en voor de consumenten. Je moet denken vanuit de consument.”

Ook Jöran Prinssen van iBood bevestigt dit: “Zorg voor interessante en kwalitatief hoogwaardige content voor je bezoekers. Zorg dat die content regelmatig wordt ververst. Zo hebben mensen een reden om dagelijks bij je terug te komen.”

Aniek Uitdewilligen van Zeelandnet gaat nog een stapje verder: “Zorg dat de site van je bezoekers wordt, dat je bezoekers zelf content kunnen maken. Veel kunnen reageren. Delen.”

De grote winnaar van de avond, Tweakers Pricewatch, geeft aan dat zij de prijs nooit hadden gewonnen zonder hun gebruikersgroep. Femme Taken van Tweakers zegt het volgende over zijn succesvolle website: “Schrijf over superrelevante onderwerpen en bedien mensen in elk stadium van het koopproces. Nieuws, reviews, prijsvergelijkingen, gebruikservaringen, dat slaat aan.”

Een swingend platform

Maar naast dat de gebruiker centraal moet staan, zijn er meer punten genoemd die bijdragen aan een goede website.

Peter van Wezel van Breedbandwinkel geeft aan dat je als autoriteit wordt gezien: “Het is belangrijk om autoriteit te worden in de markt. En ervoor zorgen dat je altijd in de media bent.”

Andere mensen hebben niet veel woorden nodig, zoals de Belg Didier Zegers van Philips, zijn advies is: “Keep it simple.”

Joanne Hoekstra van Tres voor AZ vindt dat je van je eigen krachten moet uitgaan: “Je moet vooral niet kijken naar andere websites. Je sterkste punten moeten naar voren komen.”

Mark Keuter van Funda zegt het volgend:“Maak hem mobiel. En laat hem door een ander beoordelen.”

En als laatste aan het woord René Westening van Weerplaza: “Het platform dat je gebruikt, moet altijd swingen.”

Website van het Jaar

Veel tips en ideeën van gebruikers en experts die bijdragen aan een goede, succesvolle website. En nu maar afwachten welke website er volgend jaar met de titel Beste Website van het Jaar vandoor gaat.

Kilian Drewel
Contentmarketeer
Deel dit artikel via sociale media:
Website van het Jaar

Events - 18.11.2014

Bijna 1 miljoen stemmen op Website van het Jaar  Op donderdag 27 november vindt voor de 14e keer de uitreiking van de Website van het Jaar plaats. Hiervoor zijn bijna 1 miljoen (!) stemmen uitgebracht en internet is duidelijk massaal geïntegreerd in ons dagelijkse leven, maar gek genoeg krijgt dit nog weinig media-aandacht. In vergelijking: […]

Tweakers Pricewatch

Events - 27.11.2014

Tijdens een knallende awardshow in de Amsterdamse Harbour Club is op 27 november Tweakers Pricewatch uitgeroepen tot de Beste Website van het Jaar 2014. Daarnaast zijn in elk van de 23 categorieën 2 winnaars benoemd: de populairste en de beste website. True was erbij en deed verslag. Tweakers Pricewatch winnaar van 2014 Tweakers Pricewatch, de verrassende winnaar […]

News - 27.11.2014

PERSBERICHT Wat zijn de geheimen van een succesvolle website? Amsterdam, 28 november 2014 – Waar moet een goede website aan voldoen? De beste plek om dit te vragen is waar alle makers en producenten van websites bij elkaar komen; de Website van het Jaar Verkiezingen. Gisteravond was de Harbour Club in Amsterdam de locatie waar […]

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Vraag offerte aan

Vul onderstaand formulier in. True neemt zo snel mogelijk contact met u op.